Tilmelding til sommerkurserne
nærmer sig!

Online-tilmeldingen til Sommerkurserne 2017 på Kunsthøjskolen i Holbæk starter onsdag den 30. november klokken 18, og alting tyder på, at folk som sædvanlig vil sidde klar ved computerne og tilmelde sig på timeslaget, så kurserne bliver fyldt op med lynets hast, og alle eneværelser er ”udsolgte” allerede få dage efter.

I forhold til sidste års sommerkurser vil der dog være små ændringer. På grund af en planlagt renovering af værelserne i østfløjen og hovedbygningen måtte vi forkorte sommerkursusperioden 2017 med en uge. Derfor opretter vi 2017 kun fire i stedet for fem sommerkurser. Det første ugekursus starter en uge senere “end det plejer” og starter således den 17. juni, fulgt af tre kurser af to ugers varighed som afsluttes den 5. august.

Også i 2017 tilbyder hvert sommerkursus fem forskellige værkstedsfag og fordelt på de fire sommerkurser underviser 20 lærere i fag som Maleri, Skriveværksted, Keramik, analogt og digitalt Fotografi, Animation, Grafik, Tegning og Smykker. Kunsthøjskolen i Holbæk har plads til 70 deltagere.
Se de enkelte kurser her:

Kursus A: 16. juni - 23. juni, 2018 ( 4200 kr. )

Kursus A er et sommerkursus af 8 dages varighed. Ud over værkstedsundervisningen orienteres der, gennem foredrag og andre arrangementer fælles for alle, om aktuelle og historiske, kunstneriske og kulturelle emner. Hver dag starter med “musikalske morgentanker” ved forstanderen Michael Nielen.

Alikka Garder Petersen
Peter Carlsen
Søren Martinsen
Skriveværksted
Nina Malinovski
Smykker
Gitte Nygaard

Kursus B: 24. juni - 7. juli, 2018 ( 6350 kr. )

Vi præsenterer både de nyeste tendenser inden for billedkunsten og traditionelle former. Hver morgen er der oplæg ved kursets lærere ligesom vi inviterer aktuelle kunstnere til at holde foredrag eller performe undervejs. 14 dage med kunstneriske udfordringer, oplevelser og stof til eftertanke. Kursusleder: Christin Johansson

Animation
Sara Koppel
Christin Johansson
Pierre Beskow
Jesper Palm
Serigrafi
Anne Marie Ploug

Kursus C: 8. juli - 21. juli, 2018 ( 6350 kr. )

Med udgangspunkt i kursisternes egne arbejder og erfaringer rådgiver lærerne individuelt i de forskellige fag. Der stilles spørgsmål til hvorfor ? og undervises og vejledes i hvordan. Hver dag starter med et fælles oplæg af kursets lærere, og oplægget indgår i dagens samtaler om kunst såvel i, imellem og udenfor værkstederne. Kursusleder. Hanne Lange Houlberg

Analogt fotografi
Hanne Lange Houlberg
Grafisk værksted
Tine Kjølsen
Trine Boesen
Smykker
Marie-Louise Kristensen
Tegning
Morten Schelde

Kursus D: 22. juli - 4. august, 2018 ( 6350 kr. )

Kursus D er et sommerkursus af 14 dages varighed. Ud over værkstedsundervisningen orienteres der, gennem foredrag og andre arrangementer fælles for alle, om aktuelle og historiske, kunstneriske og kulturelle emner. Kursusleder: Astrid Kruse Jensen og Thomas Friisholm

Fotografi
Jeanette Land Schou
Grafik
Hussein Tai
Alikka Garder Petersen
Peter Land
Thomas Friisholm

Forstander Michael Nielen fortæller, at sommerkurserne foruden undervisningen og livet på værkstederne også er et levende mødested for engagerede borgere, som beskæftiger sig med kunst på et eller andet plan i hverdagen og typisk kommer på højskolen for at få faglig fordybelse og samtidig nyde et lille afbræk i godt selskab:
-Deltagerne i sommerkurserne er mennesker med livserfaring, og de kommer fra mange forskellige baggrunde med alt fra billedkunstlæreren, professoren i matematik til den kvalificerede amatørkunstner og den aktive farfar med fem børnebørn. Fælles for dem alle er, at de bidrager med et enormt engagement og interesse, når de er her, og at det giver en helt speciel atmosfære og energi på skolen.
Ligesom eleverne på de lange kurser nyder sommerkursisterne godt af, at alle underviserne på højskolen er udøvende kunstnere, og at der er mulighed for at arbejde, så meget man har lyst til, i de åbne værksteder. Udover undervisning på værkstederne er der morgensamling hver dag og fælles koncerter eller foredrag om aktuelle, historiske eller kulturelle emner om aftenen. Så det er ikke kun undervisning og livet på værkstederne, der præger kurserne, men også det højskoleliv der foregår i resten af døgnets timer på skolen.

Foruden fordybelsen på værkstederne og de kulturelle arrangementer, nyder deltagerne også muligheden for at holde en lille ferie fra hverdagen. Deltagernes forventninger er som sædvanlig tårnhøje, og det er højskolen og forstander Michael Nielen helt på det rene med:
-Der er høje forventninger både fra deltagerne og fra Kunsthøjskolen, og det er vigtigt, at vi sammen bliver ved med at sætte baren højt – lige fra stor faglighed til et godt serviceniveau med veltillavede måltider og velplejede omgivelser