Forårs anden periode sluttede med en fernisering i skolens værksteder efter seks ugers arbejde. Efter musik og præsentation af intuitive processor på “Achillesscenen” gik vi rundt på skolens værksteder for at se tegneserier, analogt foto, maleri og arkitektur.
Den 22 februar kunne forårsholdet 2015 invitere til 1. Periodes udstilling. Mere end 200 gæster besøgte udstillingen på Kunsthøjskolen.
Visuel kultur har lavet stop motion og claymation animationer, trickfilm, special effects, 3D animation og apps. Vi har brugt Dragonframe, redigeret i Final Cut, animeret i Flash, Blender, Corona, Lua og mange andre programmer. Vi har arbejdet med cinematografi, klipning og lyssætning. Rasmus Meisler fra Spild af tid har været på besøg.
Og vi leverer; Content for your life.
(mere…)
Fotografiholdet har i den 3. uge af deres 6 ugers forløb arbejdet med portrætter. Vi startede med at fotografere mennesker i Holbæk byen. Derefter har vi kigget på portrætter i alle former, fra reportager om familien til kunstneres selvportrætter.
Design er i sin proces at få ideer, gøre dem visuelle og bearbejde dem til resultater.
Kursus er en udveksling mellem tanke og handling med øvelser og metoder til få ideer, udvikle dem og realisere dem.
Der arbejdes med værdi og holdningbrydning. Du er i verden, og vil noget med denne verde. Design er i verden, og vil noget med denne verden.
Kunsthøjskolen i Holbæk har i disse dage i samarbejde med forfatter og gæstelærer Peter Adolphsen afholdt et intro-kursus for eleverne på det lange forårskursus under titlen ‘Storm P. gennem Laden’. Inddelt i små grupper har de 70 elever bygget en kæmpe fælles maskine på over 100 meter, hvis simple formål var at åbne et køleskab. Onsdag aften startede kædereaktionen ved at der blev puttet en 5-krone i en sparegris og cirka 10 minutter og utallige væltede tingester, hoppende dimser, strømmende vand, trillende kugler og affyret fyrværkeri senere modtog en elegant tjener en anden 5-krone og åbnede køleskabet. Hele det store gesamt-kunstværks titel var ‘Tjener, en øl, tak!’
Update! Se ny version for 2017:
Optagelsesprøverne 2017 – designskoler, arkitektskoler og kunstakademier
Her kommer deadlines og vigtige datoer for optagelse 2015 på danske designskoler, arkitektskoler og kunstakademier.
Igennem vejledning og undervisning i de forskellige fag kan Kunsthøjskolen hjælpe dig til at producere kvalificeret ansøgningsmateriale til de videregående kunstneriske skoler.
Så er efterårets lange kurser forbi. Efter 18 fantastiske uger kunne vi invitere til afslutningsudstillingen med malerier, serigrafiske tryk, lydværker, performance og keramiske opjekter. Se billeder fra udstillingen her.
Så er efterårets anden periode afsluttet og elevernes værker blev udstillet rundt omkring på skolens værksteder.
12 modeller af personlige rum udvalgt af rent private årsager
Hvordan påvirker det arkitekturen, når sensorer er bygget ind i vores huse og kan reagere på vores ønsker og behov? Kan vi få arkitektur, der er klogere end en dør, intelligent ligefrem? Vi har kigget på en række sensorer, der kan læse vores miljø eller aflæse biometri dvs. data fra menneskers kroppe. Vi har arbejdet med flex-, tryk- og lydsensorer. Vi har programmeret Arduino computere – små billige computere, der potentielt kan bygges ind i hvad som helst – til at læse data og styre en række servomotorer og andet output. Og vi har været på RUCs Fablab og laserskære modeller og dele til projekterne. Projekterne sparker til grænserne for hvad arkitektur kan være og åbner et land af muligheder for Smart Arkitektur.
Så er efterårs første periode forbi og der var fernisering i skolens værksteder efter seks ugers arbejde. Det begyndte med screening på Achillesscenen med film fra Visuel Kultur og derefter gik vi rundt på skolens værksteder for smykker, design, skulptur, maleri, analogt fotografi og tegneserier.
Visuel kultur har på kannibalistisk vis haft fråderen over samtidens visuelle kultur. Vi har gouteret og analyseret musikvideoer, animationer og kunstvideoer. Vi har genereret kode til apps, lavet trickfilm og special effects, arbejdet med green screen, lavet 3D animation, stopmotion og claymation. Jannik Hastrup har været på besøg, givet tips og vist nogle af de film han har bidraget med til animationshistorien.
Se et par af de opgaver designeholdt skulle løse på efterårholdt 2014.
På holdet for analogt fotografi var en af de første opgaver at tage to selfies; et med mobiltelefon og et med pinhole-kamera. Selfie er et forholdsvis nyt udtryk for selvportræt og er i denne sammenhæng hvor der bruges henholdsvis en moderne og en gammel teknik en opdatering og variation over en traditionel disciplin.