Fernisering efter første periode
på efterår 2015

Så er efterårs første periode afsluttet. Efter fem ugers arbejde holdt vi fernisering på skolens værksteder. Det begyndte med screening af film fra Visuel Kultur og derefter gik vi rundt på skolens værksteder for smykker, maleri, serigrafi, grafik og skulptur.

Visuel kultur

FUNKTIONEL VARIANS: [foɳ(g)ˈʃo?nel  vɐriˈan’s]

Term der omhandler menneskers kropslige variationer.
Det kan være en person med ekstraordinær hørelse, en
person med en, eller tre arme, tre brystvorter, eller alt andet
end 10 tæer. Snarere end at se det som en begrænsning
ses det som en anledning til at udvidde rammerne for det
menneskeligt mulige i animation.

Undervisere: Nis Rømer, Anders Møller og Johan Grann

Filmene fra udstillingen:

Smykker

På smykkeværkstedet eksperimenteres med materiale, idé og form. Der sigtes mod udvikling af kompositioner af bærbar reflektion, historiefortælling og kontekst. Hver elev har gennem 5 uger åbent forholdt sig til egne projekter og stillede opgaver af teknisk karakter. Udstillingen viser et glimt af deres spirende entusiasme og idérigdom.
Undervisere: Therese Mørch-Jørgensen

Maleri / Collage

Undersøgelse af en udvidet forståelse af maleri, experimenter med hvad maleri kan. Afstikkere til maleriets beslægtede discipliner som bl.a. collage, performance og installation. Samtaler og diskussioner om betydningen af ideerne bag værkerne. Kurset starter med fokus på maleriet som handling, som aktion. Der gives grundlæggende instruktion i maleriets forudsætninger og teknik med akvarel, akryl, olie, lak, fernis, terpentin, sprit, æg og mælk. Påføring af maling, vådt i vådt, vådt på tørt, tørt på tørt, hælde, smide, gnubbe, lime etc. Maleri uden pensel, uden maling og uden lærred. Brug af overheadprojektor, episkop, lamper, røgmaskiner og maracas.
Undervisere: Niels Bonde og Søren Martinsen

Serigrafi

På serigrafi er der arbejdet med det serigrafiske tryk som billede, med tegning omsat til serigrafiske tryk i serier. Samt marmorering i dialog med den analoge skrivemaskine. Teknikker som tegning / collage / fotos og serigrafi er anvendt i forskellige bogobjekter, dvs. noget, der befinder sig mellem bogen og objektet, mellem det, der entydigt er en bog, og det, der tydeligvis er noget andet.

Undervisere: Hanne Houlberg

Grafik

Grafikholdt har arbejde med mange forskellige former for teknikker og vidt forskellige udtryk. Der er blevet snittes, ridses, tegnes og eksperimneteres med både store og små motiver. Vi har undervejs set på grafikken i samtiskunsten og de løsninger og teknikker der arbejdes med. Vi har lavet grafisk tryk med en 3 tons vejtromle.
Undervisere: Anne Marie Ploug

Tryk processen med en 3 tons vejtromle:

Skulptur

På skulpturholdet har vi arbejdet med temaet A Home Away From Home, som også er titlen på holdets færdige udstilling. Selvom vi har haft dette tema som fælles referenceramme, er der kommet utrolig mange forskellige og særlige arbejder og værker ud af forløbet – både i deres forhandling af form, æstetik samt diskussion og refleksion over generelle samt meget personlige observationer og oplevelser.
Undervisere: Lea G. Hestelund og Christine O. Hansen