Forår 15’s anden
udstilling

Forårs anden periode sluttede med en fernisering i skolens værksteder efter seks ugers arbejde. Efter musik og præsentation af intuitive processor på “Achillesscenen” gik vi rundt på skolens værksteder for at se tegneserier, analogt foto, maleri og arkitektur.

Tegneserier

På tegneserieholdets udstilling præsenterer 14 nyklækkede serieskabere deres tolkning af temaet cirkus, i værker der sprænger de rammer, man almindeligvis forstår tegneserien indenfor. Her findes skulpturel montage, ruminstallationer, serier i metermål og tegneserier på fra gulv til loft. Desuden sælger eleverne de udgivelser, de har produceret gennem kursets forløb, og der bliver mulighed for at tage et kig ind i det mest private hjørne af tegnernes værksted — kunsnernes egne skitsebøger.

Analogt Foto

TID og LYS har været omdrejningspunkt for 5 ugers forløb med ANALOGT FOTOGRAFI. Metoderne har været PINHOLE fotografi – FOTOGRAMMER – FILM , der er bearbejdet i mørkekammer samt Liquid Light, dvs. flydende emulsion påsmurt trykpapir eller træ. Der er arbejdet med ex: naturens mønstre, portræt , stil , kropsdele, tekst og alle har bygget, fotograferet og fortalt et ERINDRINGSRUM, defineret som : et sted / en situation i erindringen, hvor en særlig begivenhed i dit liv fandt sted. Hvor et for dig betydningsfuldt menneske bor/boede. Et rum i en drøm ell. ell…………

Maleri

Vi har i Maleri arbejdet med hvad maleri er både på et individuelt plan, som et kollektivt greb. Vi har arbejdet med at indfører dogmeregler for maleriet som valg eller den helt individuelle tilgang. I gennem en række mere teoretiske præsentationer med titlerne: ”Rød/Blå”,” Maleriet materie”, ”Tendenser i maleri”, ”Kontekst baseret maleri”, ”Figurativt maleri (erfarings maleriet)”, ”nyheds/medie reflekterende maleri”, ”Tal R syv farver” og ”metodisk tilgang til maleriet” har jeg forsøgt at skabe en reference ramme at arbejde ud fra. Vi har været på gallerirundtur til København, hvor vi har mødt udstillende kunstnere og gallerister, som har fortalt om de aktuelle udstillinger vi så.
Vi har også afholdt et 12 timers maraton med nye inspirations oplæg hver time.

Intuitive processor

Intuitive Processer er et nyt fag som kunsthøjskolen tilbyder.
Intuition kan mærkes i kroppen, og gennem at vække kroppens sanser, åbner vi for det flow kunsten kan skabe.
I en måned har vi udfordret og udforsket os selv og hinanden. Vi har gravet os ned i muldvarpeskud, manipuleret ler med bind for øjnene, skubbet, trukket og rullet hinandens dødvægt, mærket vores tyngde og brusende lethed. Mediteret i ensomhed i kolde rum – ladet tiden stå stille – skabt rituelle kultegninger i menneskestørrelse.
Vi har kastet os ind mod muren og ladet os falde.

Arkitektur

Arkitekturholdet har været hjemme og besøge og interviewe en række Holbækkere. Vi har lavet udstillingen STANDARD om de standarder vi lever under. Vi har bygget modeller af boligerne, der varierer fra bedre byggeskik over tæt-lav bebyggelse til en større social boligblok. STANDARD vises også på Værftet i Holbæk.
Vi har bygget os gennem arkitekturhistorien, lavet 3D animationer og andre visualiseringer af arkitektur. Se udstillingen [MAKE] med instruktioner til hvordan man kan bygge boliger. En række studerende har løst hjemmeopgaven til arkitektskolen se dem og se også udstillingen PSYCHO ARKITEKTUR om hvordan arkitekturen påvirker vores os eller kan være udtryk for vore indre liv.