Kunsthøjskolen i Holbæk udstilling 2 periode foråret 2019

Værkstedernes
Påskeudstilling F19

Udstillingen, som traditionen tro, afrundede 2. periode for Foråret 2019, lagde sig tæt op ad påskens helligdage.

Således var der fernisering om tirsdagen, og åbent hus for venner og familie skærtorsdag. Derefter blev udstillingen stående med mulighed for flere besøg alle de resterende dage af påsken.

Analog fotografi

Eleverne fra Analog Fotografi udstillede deres individuelle og vidt forskellige fotoprojekter i laden, i Hanne-dammen, og i mindre rum rundt om på skolen. Her i blandt herretoilettet i staldene, og drivhuset i køkkenhaven, samt den gamle butik i kælderen af hovedbygningen. På tværs af alle de udstillede værker, fandtes et fyldestgørende repertoire af de tekniker og tilgange som lærer Hanne Houlberg har haft holdet igennem.

Design

Design holdet udstillede i laden ud for deres værksted, hvor de store skillevægge var arrangeret i åbne rum med plads til de mange design objekter. Både elevernes individuelle afsluttende projekter såvel som svarende på de af lærer Anne Brandhøj stillede design opgaver var repræsenteret i udstillingen. Her var specifikke materialer som stof, træ, og akryl – i kontekst med lys, funktion og form.

Intuitive Processer

I to hele dage før udstillingens åbning havde hele holdet fra Intuitive Processer igangsat en performativ erfarings-rejse, som først sluttede (eller begyndte?) ved åbningen af selve udstillingen. I de to dage og nætter inden udstillingens åbning levede eleverne og lærerne Christin Johansson og Eva Aalbæk-Nielsen, under tavshedsløfte i lyse sal afsondret fra resten af skolen. I udstillingsdagene efter dørene var blevet åbnet, og tavshedsløftet brudt med kys og kram – lå de mange spor og artefakter tilbage i salen som vidnesbyrd om den tavse erfaring.

Lydkunst

Eleverne fra Lydkunst udstillede alle deres lydværker i relation med eller som en del af et komplet værk med f.eks. en projektion, en tekst, en skulptur – som en del af en video eller som en del af et konstrueret, eller indtaget, rum. De, for det meste, digitalt optagede og redigerede lydværker var blevet til med kyndig vedledning fra, samt teknisk og kunstnerisk, sparring af lærerne Michael Nielen & Tobias Kirstein

Tegneserie

Midt for i laden havde Tegneserieværkstedet konstrueret en farverig og hyggelig læsesal, hvori eleverne udstillede deres færdige hæfter. Lærerene Simon Bukhave & Sofie Louise Dam dækkede i deres undervisning tæt på alle de mange trin der kan være i skabelsen af en tegneserie – De færdige hæfter i udstillingen havde hver især deres egne ejendommelige historier, og dybt personlige udtryk.

Se flere billeder fra Tegneserieholdet F19’s udstilling her

Maleri

Maleri var udstillet til dels i laden og ellers i deres atelier, som til lejligheden under stor vejledning af lærer Martin Aagaard Hansen, var blevet komplet ryddet og omdannet til galleri. De mange udstillede malerier var så forskellige som eleverne fra malerholdet selv – fælles omend kun i eksperimentet. Eksempler på udvidelse af det gammle begreb med ukonventionelle materiale valg som; drivtømmer, silkestof og mursten.