En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Christin Johansson

Underviser i

Intuitive processer, Keramik, Performance

hjemmeside: christin.dk
instagram: @christin_j

Se alle undervisere ->
Purification of Her Porcelain Spirit (2015)

Uddannelse & Baggrund

Født 1974 i Sverige. Uddannet fra Glas- og Keramikskolen på Bornholm 2002. Christin Johansson arbejder som underviser, keramisk kunsthåndværker, performancekunstner og Urnemagerske.

Christin skaber performative rum som hun bebor i en kortere eller længere periode i undersøgelsen af hvilken betydning sanselighed og æstetik kan have for at opnå en tilstand af intimitet og nærvær mellem sig selv og beskueren, og som kan minde én om den intensitet som opstår i et rum hvor en person lige er blevet født eller lige har forladt sin krop.

Døden og vores forhold til den er noget, Christin har været optaget af, siden hun blev uddannet sygeplejerske i 1996. I dag arbejder hun som Urnemagerske, hvor hun hjælper familier og pårørende med at lave en keramisk urne til deres pårørende. Et forløb, der både er konkret og helende for de pårørende i en sorgproces.

Siden 2012 har Christin arbejdet med intuition som den vigtigste inspirationskilde og guide til udviklingen af ​​sit arbejde. Hun arbejder på at styrke sin intuition gennem meditative øvelser og sanseøvelser i og med naturen.

I sin undervisning er hun optaget af, hvordan hun ved hjælp af ler og sanse- og nærværsøvelser kan hjælpe eleverne til at give slip på forhåndsforventninger til det færdige resultat og det behov for kontrol, der så ofte er til stede, men som bremser. ned og hæmmer oplevelsen af ​​flow i den kreative proces. Her er den keramiske proces en stor gave, fordi man inden brænding ikke kan forestille sig det færdige resultat, men skal finde tillid til den proces, der foregår i brændingen og se, hvad der kommer ud af ovnen som gave og inspiration og motivation til at beholde arbejder foran den keramiske filt.

At slippe kontrollen og finde tillid og være tilstede her og nu kan være en stor gave at kunne overføre til andre dele af livet, før man finder større glæde og frihed i den måde, vi er til stede i livet.

Christin Johansson udstiller på museer og gallerier i og uden for Danmark og har siden 2003 været tilknyttet Kunsthøjskolen i Holbæk.

Solo shows

• Biennale, Vallauris (FR), 2016
  • Copenhagen Ceramics, Copenhagen (DK), 2012
  • Gallery Blås & Knåda, Stockholm (SWE), 2010