Tegneserie udstilling F19 Kunshøjskolen i Holbæk

Læsestue med sofa og visuel
historiefortælling

Tegneserieholdet for foråret 2019 udstillede i et hjørne af laden, som var indrettet som læsestue med sofaer, små borde og et lavthængende loft, hvor man kunne fordybe sig i elevernes tegneserier.

Hver elev havde til udstillingen produceret en mini-comic, dvs. en mindre tegneserie på omkring 12 sider, der skrives og tegnes og derefter produceres i et lille oplag på skolens printere og som samles og bindes i hånden. De havde brugt mange af de forskellige teknikker og metoder til visuel historiefortælling, som de havde lært og afprøvet gennem hele forløbet, og udstillede desuden originalsider og skitser på væggene.

At skrive og tegne en tegneserie kræver udholdenhed og hver mini-comic viste, hvordan de enkelte elever havde arbejdet koncentreret, hårdt og længe for at skabe de meget personlige udtryk og fortælle historier, som var både stemningsfulde og komplekse.

Vi har arbejdet med de uendelige muligheder tegneseriemediet giver for at skabe et meget personligt udtryk og for at formidle komplekse historier og emner.

Eleverne er blevet præsenteret for tegneserieteori og for de mange forskellige visuelle udtryk og fortælleteknikker, som man blandt andet finder i eksperimenterende graphic novels og i undergrundens zine-kultur.

Der er blevet arbejdet med selvbiografiske, ordløse og journalistiske tegneserier og med den visuelle dels samarbejde med teksten. Og vi har eksperimenteret med metaforens indkapsling af emnet og med tegneseriemediets unikke muligheder for at strække, standse og bevæge tiden.

– Tegneserieholdet F19 blev undervist af Simon Bukhave & Sofie Louise Dam.