Cyanotopi og kemien som
motiv

Mens solens stråler stadig var pålidelige arbejdede eleverne på værkstedet for Analogt & Kameraløst Fotografi med en af de ældste fotoprocesser som kendes, nemlig Cyanotopi. Cyanotopi er en fotografisk process hvor stofferne Jern og Kalium blandes til en lysfølsom emulsion som påføres trykpapir, der efter tørring kan eksponeres i sollys og derved fremkalder et cyanblåt billede. Det var et grundigt et studie i objekt og objektets skygge, hvad er egentlig tid og hvad er lys? En brille, arm, hånd, hår, en rose, tøj, planter og blade – hvordan behandler lyset objektet og hvordan kommer det færdige resultat til at se ud?

Det var et eksperiment med kemi, lys og kemiskeprocssor, hvor “fejlen” bliver grobund for at skabe og prøve noget nyt.

Resultaterne blev præsenteret til en lille visning i værkstedet, hvor elevernes individuelle eksperimenter blev vist frem.