"Analoge Dage" på
Kunsthøjskolen

Forestil dig at leve uden hverken din mobil, din computer, din tablet eller lign. Ingen Facebook, ingen instagram, ingen mails, ingen SMS´er. Forestil dig så, oven i købet, at have skrevet under på, at leve uden nogen former for digitale apparater i en uge. Netop det, gjorde 20 elever fra Kunsthøjskolen i Holbæk i starten af april måned.

Eksperimentet ANALOGE DAGE startede en helt almindelig torsdag efter frokost, hvor alle elever som ønskede at deltage, indleverede alle digitale apparater. Samtidigt underskrev de en kontrakt med sig selv, om at være med til at teste dét at leve uden elektronisk udstyr, og reflektere over hvordan det at leve ”analogt” påvirkede dem mentalt og fysisk.  Ved indleveringen af det elektroniske udstyr, fik eleverne udleveret en dagbog hvori de fx kunne skrive deres refleksioner løbende igennem eksperimentet, rive siderne ud og skrive beskeder, på samme måde som man ellers ville have sendt en mail eller sms. Nu fulgte en uge, hvor de 20 elever var Off line. Den kommunikation, som almindeligvis ville have forgået over sms eller Facebook, blev til små breve og sedler og i skolens store hall, blev en af opsalgstavlerne forvandlet om til en analog facebookvæg, hvor der både kom opslag, interne beskeder og efterlysninger op.

Eksperimentet sluttede af med en samtalesalon med de” ANALOGE DAGE” som omdrejningspunkt. Her diskuterede og reflekterede elever og lærere, både dem som havde været en del af eksperimentet og dem som ikke havde, over de erfaringer de havde gjort sig dagene igennem.

Alt i alt, blev de 5 dage et studie i, hvordan vi opfører os omkring og med, de elektroniske produkter, som efterhånden er blevet en helt naturlig del af vores hverdag. Et eksperiment, hvor vi helt klart fandt ud af, at vi nok skal til at lægge telefonen lidt mere fra os – og til gengæld være lidt mere sammen med hinanden.

ANALOGE DAGE blev styret med kærlig hånd af fastlærere Christin Johansson og Hanne lange Houlberg.