Der er ikke nogen, der
spilder tiden

Silke Hoelgaard fra Vordingborg har lige siden 9. klasse vidst, at hun ville på højskole, og valget faldt på Kunsthøjskolen i Holbæk, fordi hendes lærer på BGK anbefalede skolen.

For at realisere planerne fandt hun et arbejde efter studentereksamen og sparede sammen, så hun kunne starte på forårsholdet i januar måned.

Roomies
Silke var med sine egne ord vild med stedet allerede fra den første dag og synes, at det var nemt at falde til. Specielt nyder hun at bo sammen med en masse andre unge:

-Jeg bor på et tremandsværelse med to andre piger, som er stille og rolige og nede på jorden. Vi føler os trygge og hjemme i hinandens selskab, og kan sagtens ligge og læse i en bog eller kigge på computeren, mens der er stille imellem os, og vi har det rart sammen, forklarer hun.

De tre roomies har besluttet at være på skolen så meget som muligt og få det meste ud af opholdet, hvor dagligdagen fungerer så godt, at Silke næsten ikke synes, at der er behov for ’verden udenfor’:

-Vi er inde i sådan en lille boble her, hvor vi kan ordne alting på stedet. Også de praktiske ting, hvor man kan få alt fra et frimærke på kontoret til nogle vildt lækre materialer i skolens ’materialebutik.’

Silke har en cykel og kan godt finde på at tage på en lille indkøbstur, hvis hun f.eks. får lyst til at lave pandekager, men ellers er hun glad for den hjemmelavede mad fra højskolens køkken:

-Maden her er så sund, at man ikke kan få det bedre eller lave det bedre selv. Jeg er tit ude at snakke med dem i køkkenet, fordi der er et par ting, jeg ikke kan tåle, og de er altid venlige, og jeg føler aldrig, at jeg er til besvær.

Arbejdsmoral
Silke har haft Keramik i første periode, hvor et af højdepunkterne var ugen op til udstillingen for gæsterne udefra:

-Vi boede nærmest i værkstedet, fordi vi havde en masse, der skulle nå at blive færdigt. Så snart tingene var sat i ovnene, sad vi og hyggede og spillede kort og var samlede om slutspurten og det projekt, vi havde været igennem sammen. Vi var både enormt udmattede og havde det samtidig rigtigt godt, husker hun.

Silke fremhæver den gode arbejdsmoral på skolen og muligheden for at arbejde døgnet rundt, hvis det er det, man gerne vil:

-Det er fedt, for folk går virkelig meget op i det, de laver, og der er ikke nogen her, der spilder tiden. Det sker, at vi går med hinanden over på værkstederne om aftenen, hvor man virkelig kan få åbnet øjnene for noget nyt og få et indblik i det, de andre arbejder med.

Silke kom på Kunsthøjskolen for at få erfaring med andre kunstformer end dem, hun har arbejdet med tidligere. I anden periode har hun valgt Design, hvor hun glæder sig til at komme ind i en ny tankegang og en ny proces og lave ’de vildeste ting i det kæmpe store værksted i Laden.’

Hendes fremtidsplaner lige nu er, at søge ind på Københavns Erhvervsakademi på linjen ’Jewellery, Technology and Business’ for at blive guldsmed.