FUNKTIONEL VARIANS

FUNKTIONEL VARIANS: [foɳ(g)ˈʃo?nel vɐriˈan’s] Term der omhandler menneskers kropslige variationer.
Det kan være en person med ekstraordinær hørelse, en
person med en, eller tre arme, tre brystvorter, eller alt andet
end 10 tæer. Snarere end at se det som en begrænsning
ses det som en anledning til at udvidde rammerne for det
menneskeligt mulige i animation.

Filmene fra udstillingen:

Undervisere: Nis Rømer, Anders Møller og Johan Grann

Spilleliste til udstillingen:

Istället för musik;forvirring af Luna Emilie Jakobsen er en uafhængig claymation musikvideo til et nummer af bob hund. En freeflow mental improvisations jazz om at alting er forbundet og livet finder underlige smutveje mellem støj og nedtur.

Somewhere only we know af Marie-Louise Krogdal Steen er en full on depri low-fi claymation om vores eksistens skrøbelighed. Psykologisk drama, der tager leret alvorlig – til ler skal du blive…..

Rebirth af Marie-Louise Krogdal Steen er en flash animation, der tager melankoli; (cute+ død) til nye højder. Far og datter er ved gravstenen. Træet vokser. Intet forsvinder nogensinde fra universet.

Ulv er en coproduktion af Amalie Ertmann Christiansen og Nicolai Lorits. Teknologien bliver det tredje ben, der forbinder mennesker og natur. HumaTechBeast; en ny livsform, som vi alle er ved at morfe til. Animationen bruger også selv alle de teknologiske muligheder vi har for at animere: Teksturer trækker ind i After Effects og gøres levende i syntetiske rum.

The Deathday af Amalie Ertmann Christiansen. Et helt livsforløb spejles lakonisk i en enkel handling. Kort, skønt og forfærdeligt som livet selv.

Zulu af Nicolai Lorits. En mand i ørkenen møder en livsform og interagerer med den i et interkulturelt krydsfelt.

Tree story af Asami Suzuki er en film om en ung dreng og et gammelt træ. Den handler om sindets forbundethed til verdens økologi, om psykologiske transformationer og healing. Katastrofen og det fantastiske væves ind i hinanden. Claymation med After Effects.

Unlucky Man af Saeed Mahmoud Abbas er en Flash animation om at have en rigtig møgdag på trods af at have mødt dagen med de bedste intentioner og en positiv indstilling.

Hey, Afi! (Hej bedstefar!) af Andri Arason handler om hierakier mellem aldersgrupper, der fucker op, og hvordan det kan trække en lavine af uforudsete og negative konsekvenser med sig.

Alfred Hitchcocks Suicide af Lukas Myrgård Backer er en flash animation, der arbejder med vores forventninger til suspense og filmmediet som Alfred var med til at revolutionere. Her på den yderste dag må Hitchcock selv stå til regnskab foran eksistensen. Kan man både lykkes som kunstner og menneske? En metafortælling om det blævrende kød placeret mellem virkelighed og fiktion.

The Godforsaken Farm af Thomas Esteves Lau er et satirisk indslag om den amerikanske mediepsyke, hvor rumvæsner, cowboys og andre arketyper mixer religion og action og afbrydes af kommercielle breaks. Animationen kiler sig ind i samtidens store diskussioner om hvem vi er og hvor vi hører til, men efterlader alle illusioner i ruiner.

Sanity – An Operators Manual af Felix Schul og Mikkel Jerichau er en abstrakt claymation animation om verdens fysikalitet og begærets vildveje. Et psykologisk drama, som det næsten gav filmskaberne cancer i øjnene at lave.

The Boxer af Felix Schul, Mikkel Jerichau, Lukas Myrgård Backer og Andri Arason
Handler om en fars kærlighed til sine børn og de forbindringer han må gå igennem for at give dem et ordentligt liv. Et hårdtslående claymation boxedrama.

The walk af Søs Nielsen er en cutout animation, der viser en tur ind i en verden hvor ideologi og religion mødes og bryder sammen til speakerens kværnen.

Se billeder fra resten af udstillingen her: Fernisering efter først periode på efterår 2015