Arkitektur er bogstaveligt talt der, hvor drømmene vokser ind i himlen

Arkitektur

Arkitektur undervises på Kunsthøjskolen først og fremmest som en kunstnerisk praksis, med fokus på nysgerrige, eksperimenterende undersøgelser af begreber som rum og krop – kerneelementer i arkitekturen, men også der, hvor vi som mennesker møder og mærker den fysiske verden.

På værkstedet tager vi udgangspunkt i den individuelle skabende proces, hvor ideer udvikles og testes gennem forskellige analoge medier og metoder.

De primære arbejdsredskaber er tegning og model, og du vil på værkstedet blive introduceret til forskellige teknikker og æstetiske greb, der styrker din rumlige forståelse og forestillingsevne, og øvelse i at arbejde i spændet mellem abstrakt, visionær tænkning og omsætning af ideer til praktiske objekter – noget der er vigtigt at mestre i al kunstnerisk arbejde – uanset om du ønsker at arbejde videre med arkitektur på en videregående uddannelse, eller hvilken som helst anden fremtid.

Værkstedet befinder sig i den vestlige ende af vores store Lade, hvor vi dels har hele Lade-rummet, men også et separat værksted på 120 m2 til rådighed. Udover et rigt pap- og trælager har vi et træværksted og en laserskærer, som vi hyppigt bruger til modelfremstilling.

om Arkitektur

På efterårsholdene tilbydes også formiddagsfaget ‘om Arkitektur’ – en nysgerrig og kritisk samlæsning af dét, der sker i arkitekturen, og dét, der sker i verden, socialt, kunstnerisk og politisk – både i et historisk og et nutidigt perspektiv.

Arkitektur en på mange måder en “sjov” disciplin – den er dyr, miljøbelastende og ekstrem sårbar overfor politiske skift, men samtidig er den avantgardistisk, megalomanisk og fyldt med visioner, håb og drømme (som nogle gange bliver drømmene til mareridt…)

Kurset er en tankevækkende rejse gennem arkitekturen, på godt og ondt, men én ting er sikkert; du vil aldrig se på en bygning på samme måde igen!

Undervisere - Arkitektur

Skolens værksteder