Nyt Spisefællesskab

Foreløbig fire aftener i efteråret er afsat til et nyt initiativ på Kunsthøjskolen i Holbæk, som inviterer borgere udefra til at komme og nyde et sundt og lækkert måltid, høre et kort foredrag eller et stykke musik og indgå i spontane debatter om lokale emner.

Formålet med spisefællesskabet er at give rum til enkle, nye fællesskaber på tværs af befolkningsgrupper, alder og sociale skel.

Af hensyn til børnefamilierne ligger arrangementerne tidligt, så børnene også kan nå at passe deres sengetid.

-Vi vil gerne kile nogle gode hverdagsoplevelser ind mellem opvask, indkøb og andre praktiske gøremål og skabe mulighed for, at mennesker kan mødes på kryds og tværs, fortæller Nis Rømer, som er en af initiativtagerne til Spisefællesskabet.

Det er kunsthøjskolens kokke og køkkenpersonale, som står for menuen, der overvejende vil være økologisk med lokale ingredienser og grøntsager fra bl.a. skolens køkkenhave.

Fordi det er sjovere at gøre tingene sammen, forventes det, at alle, der deltager, giver en hånd med undervejs med f.eks. opstilling af borde og oprydning.

De første to Spisefællesskaber den 2. og 30. september havde fuldt hus med 130 deltagere, og de følgende to er planlagt til at finde sted den 21. oktober og 4. november. Alle dage fra klokken 17.30 – 19.15.

Blandt foredragsholderne er Andreas Lloyd, der er en af initiativtagerne bag Fødevarefællesskabet i København, forfatteren Birgitte Krogsbøll der har skrevet digtsamlingen Dyr med næb ordnet efter antal vinger og direktør for tænketanken Cura, Karen Lumholt, som vil give sit bud på fremtidens familieliv og fællesskaber.

Det er gratis at deltage i højskolens nye Spisefællesskab men nødvendigt med forudgående tilmelding på www.spisefaellesskabet.dk
logo Spisefaellesskabet stor
Spisefællesskabet er støttet af Højskolernes Folkeoplysningspulje og Folkesundhed i Holbæk Kommune og arrangeres af Sara Knabe Sørensen, Lotte Rømer Grove, Michael Nielen og Nis Rømer i samarbejde med Kunsthøjskolen Holbæk.