Maleri udstilling Kunsthøjskolen i Holbæk Efteråret 2018 1. periode

Den første Maleri Udstilling
Efteråret 2018

Vi er omgivet af billeder overalt. Når vi tænder fjernsynet eller går på facebook bliver vi bombarderet med billeder: Billeder der vil have os til at gøre ting: Bruge et bestemt mærke shampoo, abonnere på bestemte blade, købe mærkevarer og fortælle os hvordan man skal se ud når man har succes og hvad der er den rigtige livsstil.

Den måde at bruge billeder på satser på at vi ikke tænker over hvad det er vi ser. Jo mindre vi tænker over det, desto mere effektivt virker billederne. Billedkunsten giver os mulighed for at tænke over hvad det er vi ser. Den beder os faktisk om det.

På kurset har eleverne overvejet hvordan de ønskede at anvende billeder på deres egne præmisser hver især. Hvad de ønskede, hver især, at fortælle? Og hvordan det de ville fortælle kunne blive til et billede.

Undervejs har læreren vist, og talt, om kunstværker som kunne være relevant for den enkelts aktuelle process og for holdet kollektivt. Desuden har vi haft spændende samtaler om billedkunst med irriterende spørgsmål såsom:
Hvad vil du fortælle med det maleri? Hvorfor har du malet det og det, og hvad betyder det?
Hvorfor male et portræt, når du kunne have taget et foto? o.s.v.