Kuratering: Et studie
samlinger

I de første og anden periode af et langt semester på Kunsthøjskolen er undervisningen delt op i formiddagsfag og eftermiddagsfag. Her i anden periode på forårssemesteret 2022 er Kuratering med underviser og billedkunstner Melou Vanggaard på programmet blandt formiddagsfagene.

Her undersøges blandt andet kunstudstillingens historie med et særligt blik på kunstneren som initiativtager og hvordan kunstneren har udforsket og udfordret rammerne for kunsten.

I fagets første udstillingsundersøgelse var der fokus på samlinger – historiske samlinger, kunstsamlinger, registreinger, dagbogssamlinger med videre. Her blev eleverne udfordret til at skabe en samling med et personligt udgangspunkt. Det udmundede sig i unikke enkeltstående samlinger af objekter, skygger og genstande, som blev præsenteret til en eftermiddagsvisning i Laden. Her var det muligt at gå må opdagelse i studier og undersøgelser af lommefund, appelsinskræller, mælkekartonsklistermærker, skygges, fødevarer, elevopslagstavler og meget andet opsat i udstillingsformat af eleverne på Kuratering.