Analoge dage

Hvad sker der hvis man lægger mobil og computer fra sig i en uge. Så man ikke lige kan putte musik i ørerne når man sidder med leret i hænderne eller med penslen i hånden, ikke kan tage telefonen op af baglommen og tage et billede af solnedgangen, skyggerne eller værelseskammeraten. Se en film inden man går i seng, sende en besked til kæresten derhjemme eller skrive i fællestråden om hvor de andre er på skolen – og hvordan kommer man op om morgenen uden at sætte alarm på telefonen?

Det undersøgte 25 af eleverne på Kunsthøjskolen da de, en mandag eftermiddag, indleverede telefoner og computere i “Arkivet”, underskrev en analog kontrakt, fik udleveret notesbog og blyant og derefter tog hul på en uge uden gængse digitale hjælpemidler.

Det blev en uge med håndgribelige oplevelser i almindelig øjenhøjde, der særligt satte gang i overvejelser, tanker og snakke om, i hvor høj grad telefoner og computere er med til at definere vores vaner og dagligdag.

Ved afslutningen af de analoge dage, samles elever og underviserne Christin Johansson og Hanne Houlberg til en uformel snak om ugens oplevelser uden digital stimuli.