Cover_Vandring_til_vejrhøj_og_sove_i_skoven

Vandringer om
formiddagen

Hvordan møder vi verden? Og hvordan handler vi i den? I faget Vandringer udforsker eleverne verden og tanken gennem en række konkrete vandringer i Holbæk og omegn.

I formiddagsfaget Vandringer beskæftiger de sig med relationen mellem tanke og gang, i den filosofiske vandring – samt andre af vandringens mange former; fra folkevandringer, demonstrationer, ud- og indvandringer over lystvandringer.

I formiddagstimerne behandles historiske og aktuelle eksempler på kultur i sammenhængen til litteratur og billedkunst. Det gøres igennem læsning af litteraturen, korte fagtekster og diskussioner i klassen, men oftest vandres der – i grupper og individuelt, for at undersøge landskabet omkring skolen.

Eleverne har fremstillet hængekøjer fra bunden, som de har haft med ud på overnatning under den åbne himmel på vandring igennem Holbæk og omegn. Denne gang gik vandringen til “Odsherreds bjerge”, her i blandt Vejrhøj, som med sine 121 meter over vandet, er det højeste punkt i området.
Et vandrende døgn med både udblik og indblik – og måske fik de også derigennem et nyt billede af verden og dem selv?