Grafisk Design Kunsthøjskolen i Holbæk Cover P1E18

Grafisk Design udstilling: Secret –
efteråret 2018

Grafisk design handler om at udvikle visuelle arbejder, der kommunikerer en ide, problemstilling, følelse eller tema.
Hvilken form arbejdet tager er ikke dikteret af eller defineret af feltet grafisk design, men den bagvedliggende ide og hvad det visuelle objekt skal kommunikere.

Produktionsmetode og det endelige objekt vil derfor, højst sandsynligt, variere meget, om man arbejder med at kommunikere sin vrede og afsky for den voksende fascisme i EU, eller visuelt vil erklære sin kærlighed for trap-musik og mumble-rap.

Kurset har lagt op til en undersøgende og eksperimenterende tilgang til grafisk design, hvor produktionsmetoder og udtryk blev opfundet, afprøvet og udfordret undervjes. Sammen har vi forsøgt at skubbe til de grænser der måske/måske ikke ligger i feltet og derved selv været med til at definere, hvad vi mener grafisk design er, hvad det skal kunne og hvilken form det har.

Der har ikke været et krav om at eleverne skulle have tidligere erfaring med grafisk design, eller have en klar idé om hvad grafisk design er.
Elevernes arbejde har taget udgangspunkt i forskellige dikterede rammer og tema’er. Til den afsluttende udstilling var temaet: “Secret”.
Og det har affødt en dybt forskelligartet række grafiske visuelle værker på bla.: papir, skærme, lysbilleder, og hemmelige indrettede og designede rum.