Åbne værksteder og blivende
venskaber

Sofie Aimèe Møller Larsen, 19 år, er taget hele den lange vej fra Løjt Kirkeby i Sønderjylland for at tage to semestre på Kunsthøjskolen i Holbæk.

At valget faldt på kunsthøjskolen her skyldes først og fremmest en varm anbefaling fra Sofies lærer på BGK i Sønderborg. Sofie er efter de første to måneder meget tilfreds med både skolen og den mentorordning, hun er tilknyttet. Hendes mål er at blive optaget på enten Det Kgl. Danske Kunstakademi eller Det Jyske Kunstakademi næste sommer, og hun spilder ikke tiden – om under en time sidder hun på skolens intimscene, Achilles Scenen, og fremfører den performance, hun har øvet ihærdigt og også vil optræde med, når der er Åbent Hus på skolen om to dage.

-Alle har noget kunstnerisk i sig, man skal bare finde frem til det, og det er det, man lærer her på skolen, fortæller Sofie, som synes, at hun glemmer alt andet i verden, når hun tegner og maler.

Sofie nyder, at skolens værksteder er åbne hele døgnet og oplever, at de fleste elever arbejder meget men også har overskud til det sociale liv.

-Man får blivende venner, nå man tilbringer så meget tid sammen, som vi gør, og selv om der er vennegrupper, er der meget åbent og plads til alle her, fortæller Sofie, der bl.a. kan lide at spille spil med de andre i biblioteket eller at gå i skolens nye hønsehus og hente friske æg til pandekager.

Sofie er lige som de andre elever en del af en ’familie’, som bor sammen i skolens fløje og har tilknyttet en lærer, som holder ’familieråd’ en gang om ugen. Det er også ’familierne’, som på skift står for caféen om fredagen.

Fordi alting er så intenst og tæt på skolen, har Sofie af og til lyst til et lille break, og ca. hver tredje uge tager hun hjem i weekenden for at lade op og bruge tid sammen med familien og vennerne.

-Man får så mange indtryk her på højskolen, og alt er nyt og anderledes, så det er godt at få en lille pause ind imellem. Men det betyder ikke, at der er tidspres eller uro her på skolen, forklarer Sofie og fortsætter: -Tværtimod føler jeg, at vi er helt fri for pres fra omverdenen, når vi er her, og har tid og ro til at finde ud af, hvem vi er.