Arkitektur - hojskole

Efterårsholdets første
fernisering

I første weekend i oktober, afsluttede Kunsthøjskolens eftersåshold deres første periode. Det skete ved en intern fernisering og med efterfølgende udstilling for inviterede gæster. Her præsenterede eleverne fra Analogt Fotografi, Grafik, Maleri, Animation og Arkitektur et udpluk af de værker og projekter, de har arbejdet med i deres første tid på skolen.

Arkitektur

Hvordan påvirker det arkitekturen, når sensorer er bygget ind i vores huse og kan reagere på vores ønsker og behov? Er arkitektur egentlig skabt til komfort og skal den absolut være enkel at bruge uden udfordringer eller forhindringer, med total klimastyring og ingen sved? Og hvad er det for arkitektoniske behov vi har som individer, fælleskaber og samfund? Dette er alt sammen spørgsmål som arkitektholdet har undersøgt, behandlet og kommet med konkrete bud på, ud fra overskrifterne Interaktiv Arkitektur, Arena og Living.

Nis Rømer, Underviser i Arkitektur, Efterår 2016

Grafik

På udstillingen af grafikholdet, vises et udvalg af værker fordelt over de grafiske teknikker der er blevet undervist i i forløbet; Linoliumssnit, træsnit, koldnålsradering, stregætsning og monotypi.

Eleverne har selv udvalgt værker fra den samlede mængde værker de har lavet på holdet i løbet af de sidste 6 uger. Vi har i fællesskab hængt udstillingen op, således at der bliver præsenteret et dynamisk forløb af grafiske værker og at massen af grafiske værker for lov til at leve som et fælles værk af en art. Desuden lanceres den nye bog “Bornholmerfærgens Bistro”, der er et tværfagligt projekt med litteraturholdet.

Udstillingen folder sig ud henover 3 store vægge i laden og i arkitekturhistorierummet der viser en mere intim og rumlig udstilling af elevers grafiske værker.

Peter Larsen, Underviser i Grafik, Efterår 2016

Animation

På animationholdet i efteråret, har omdrejningspunktet været dét at fortælle en historie, frembringe en følelse eller en stemning igennem animationsmediet. Med udgangspunkt i forskellige metoder og teknikker, har eleverne produceret personlige som politiske animerede fortællinger, som kredser om emner lige fra højskoleliv til spiseforstyrrelser og politiske kommentarer til både miljø, forbrug og international politik. Forløbet kulminerede i en screening af elevernes animationsfilm på det store lærred på Kunsthøjskolens Achillesscene til efterårsholdets første udstilling.

Carina Randløv, Underviser i Animation, Efterår 2016

Analogt Fotografi

Analogt Foto har gennem tre uger arbejdet med teknikker som; Kameraløst Fotografi herunder fotogrammer, lumen print og cyanotopi samt PinHole og analogt  spejlrefleks fotografi.

De sidste tre uger af forløbet har eleverne individuelt valgt at fokusere på emner som:
Iscenesat Portrætfotografier
Botanik
Geometri
Fotocollage
Refleksioner
Gennemsigtighed
Konceptuel Fotografi
Dialoger mellem foto og tegning
Dialoger mellem maleri og foto.

Hanne Houlberg, underviser i Analogt Fotografi, Efterår 2016

Maleri

Vi har ladet det være op til den enkelte elev hvor mange værker de ønskede at deltage med, og de fleste har taget flere værker med, der stammer fra hele periodens undervisning og opgaver. Nogle er helt nye, lavet i den sidste uge af forløbet, og andre stammer helt tilbage fra kursets første dage.

Derfor kan man se at vi har lavet opgaver i f.eks. Selvportræt, ”Ismerne”, benspænds opgaver som monokromt maleri i primærfarver o.s.v. Samtidig har eleverne også arbejdet med frie arbejder, som spænder over installationer og store malerier til tegnede papirværker. Da det har været en pointe i undervisningen at eleverne skulle søge at udvikle sig i en personlig retning, er alle elevernes arbejder utroligt forskellige, da hver elev har haft gang i et individuelt forløb, guidet og diskuteret med læreren.
Ophængning og kuratering af værkerne har været en kollektiv proces. På grund af den store volumen af værker har vi endvidere lavet en gruppe-”væg”, der lidt i tysk ny ekspressionistisk stil, præsenterer et udvalg af små værker samlet i en salonophængning på en brun baggrund.

Søren Martinsen, underviser i Maleri, Efterår 2016

Tak til Fotoklubben iso4300 for besøg og foto af udstilling.