Filosofi

Fag i 2. periode ( 22. feb. – 10. april ), Fag i 2. periode ( 22. feb. – 5. april ), Forår 2015, Formiddagsfag

Filosofi er et emne der for mange er forbundet med store, tunge værker, og en forældet tænkemåde, om hvad det betyder at være til, eller også er det forbudet med etik, moral og retningslinjer omkring hvordan vi skal leve. I min undervisning i filosofi vil jeg udover en indføring i hvad filosofi er, og hvad dens rammeværk består af, fokusere på emner der er nemme at overføre til den tid vi lever i, hvilket samfund vi befinder os i og hvordan vi som mennesker kan blive lykkelige. Undervisningen vil ta for sig emner som personlig og social identitet, kunst, religion & personlig udtryk, og lykke. Det vil være en historisk indføring til hvert emne der man vil kunne dykke dybt ned i elementer af udviklingen og forståelsen af begreberne, og rammen den historiske epoke det drejer sig om sætter.
Jeg vil gerne stille disse filosofiske emnerne op mot den tid vi lever i, hvordan man bruger filosofi til at forstå påvirkningen fra sociale medier og verden omkring os, og hvordan en bevidstgørelse omkring sig selv gennem filosofi kan gøre os bedre rustet til at leve lykkeligere liv. Det vil være en kombination af inspiration fra psykologi, sociologi og antropologi der ti tillæg det det filosofiske fundament vil danne rammen omkring undervisningen.
Jeg vil lægge op til det er plads til spørgsmål og at man kan diskutere undervejs, da det er et fag der netop dette er bærende elementer. Jeg vil gerne ha eleverne til at se filosofi fra en anden vinkel, og hvordan den ikke kun kan hjælpe til forståelsen af vores tilværelse, men til at blive inspireret til at leve et rigt liv (og kunsten er et ypperlig sted at starte).
En stor del av undervisningen vil kunne varieres efter hvad holdet ønsker, men grundlæggende er de tre overstående emner, og de utallige spørgsmål der knytter sig dem, det der vil være i fokus.