Charlotte Haslund-Christensen er fotograf- og videokunstner med en kunstnerisk praksis, der fungerer i et krydsfelt mellem antropologi, dokumentarisme og social interaktion.

Foto: Kåre Viemose. Charlotte Haslund-Christensen: HOPE & FEAR, 2016. Premiere på videoinstallationen på Kongens Nytorv i forbindelse med Copenhagen Art Week.
ugens kunstner – Charlotte Haslund-Christensen, kunsten.nu

Hendes arbejde er blevet udstillet bredt både i Danmark og i udlandet, herunder New York, Paris, Pingyao, Warszawa, Helsinki og Casablanca.
Af hendes vigtigste værker kan nævnes HOPE & FEAR (2016), WHO’S NEXT? (2013), Natives: The Danes (2008), No Airport to Travel From (2006), JUMP (2002) og Inner City (1998).

charlottehaslund.com

Udover museums- og galleriudstillinger har kunstnerens trang til at forhøre historien med kamera-baserede medier, i de senere år ført til et stigende antal kommissioner og værker i det offentlige rum. Herunder projekter som TINGBJERG MED LOVE (2012), TIME FOR TRUST (2016) og senest det store 3-kanals videobearbejdning HOPE & FEAR.

I videoinstallationen HOPE & FEAR fortæller mennesker fra seks forskellige kontinenter om deres største frygt og deres største håb. Den 28 minutter lange video er resultatet af en fire år lang rejse. Filmen havde premiere på Kongens Nytorv i forbindelse med Cph Art Week i år.

Se fire minutters uddrag af HOPE & FEAR her:

…My most recent work, HOPE & FEAR is a large-scale, three-channel video projection in public space where people on the streets of Beijing, Buenos Aires, Cairo, Copenhagen, Dar Es Salaam, New York and Ulan Bator form a global choir of voices in answer to the questions ‘What’s your biggest hope?’ and ‘What’s your biggest fear?’ in an appeal to global solidarity and respect.

charlottehaslund.com/artist_statement

Charlotte Haslund-Christensens værker findes i større samlinger, herunder Hasselblad Fonden, Danmarks Kunstfond, Nationalmuseet for Fotografi, Danmark og Museet for Fotokunst. Uddannet fra ICP International Center of Photography i New York og Danmarks Fotografiske Billedkunstskole Fatamorgana.

For Charlotte Haslund-Christensen er verden et lille sted og Danmark endnu mindre. Hendes fotografiske værker skabes på tværs af grænser, og med en antropologisk tilgang bliver kunsten til i mødet mellem mennesker – ofte midt på gaden i Beijing eller Buenos Aires, Cairo eller København.