ved Eva Kragh Petersen og Maria Theilgård .

Hvad får en række religiøse russere til at gå amok med økser på en kunstudstilling Moskva? Hvorfor brugte de sovjetiske kommunister religiøse motiver i deres propaganda, når nu de var så meget imod religion? Hvorfor er billeder så vigtige i den russiske ortodoksi? Og hvad har de russiske ikoner at gøre med suprematismen og Malevitjs sorte kvadrat? Svarene skal findes i ikonerne, som i århundrede har spillet en kæmpe rolle i russisk kultur og samfund og fortsat gør det. Vi skal høre nærmere om ikonernes historie, ikonteologi i den russisk ortodokse kristendom og forsøge at give et indblik i, hvordan billeder også kan være magtinstrumenter.