Hos Kristoffer Akselbo arbejdes der både skulpturelt og performativt i den billedkunstneriske tilgang, ofte bearbejdes grænser. Eksempelvis grænser mellem kunst og kunst- modtageren, hvor værket realiseres i mødet med sit publikum, et møde, hvor der ikke nødvendigvis søges et harmonisk udfald.

Foto af Morten K Jacobsen fra udstillingen 03.03.18Ringsted Galleriet med Kristoffer Akselbo, Morten Stræde og Christian Andersson.
IDOART artikel om udstillingen.

kristofferakselbo.dk
instagram.com/kristofferakselbo

Kristoffer Akselbo (1974) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Greve har et hjerte

…Overalt rejser de sig, de såkaldte “blue collar workers”, der nu rettelig burde hedde ”De Gule Veste”. Digitaliseringens pjalteproletariat, hvis vogne for længst er koblet fra globaliseringens højhastighedstog uden at stoppe på de mellemliggende stationer. For den hypermobile storbyelite med kulturel kapital til overmål er anderledes optaget af dagens identitetspolitiske spørgsmål, og har således for længst glemt klassekampen.

Men det har performancekunstneren Kristoffer Akselbo ikke. Han giver alle de rasende desperate, unge (og gamle) hvide mænd en stemme – og dermed ikke sagt, at han stryger dem over håret. Som salig Chris Burden, der lod sig kronrage i en tid med langhårede hippier og begyndende selvrealisering, går Akselbo gerne ’the extra mile’: Et damplokomotiv af fortrængt heteronormativitet, der giver os mulighed for reelt at se både de andre og os selv i øjnene.

fra: Begrundelser for arbejdslegater 30.4.2019 Kristoffer Akselbo

The point in “Greve Has a Heart” is that a work of art is deeply dependent on people around it. A receiver. The work of art ‘lives’ right first, at the moment someone interacts with it. In this way, a work of art will always be the result of others’ thoughts about it.

kristofferakselbo.dk greve-har-et-hjerte/

Kristoffer Akselbo har skabt et kunstnerisk koncept i Gersager Parken i Greve, der tager idéen om kunstværket som et menneske med hjerte, tanker og følelser helt bogstaveligt.
Mere om Kunstkampagnen #VærkDinVerden i artiklen fra kunsten.nu