Billede: Galleri Image, Aarhus 2018. Videoen ‘The Oldest Tree in the World’ projekteret på fire billeder fra serien ‘The Last Trees’.

Lisa Strömbeck er født i 1966 i Andrarum i Sverige. Hun bor og arbejder både i Danmark og Sverige. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1999 og arbejder primært med fotografi og video. Hun arbejder i sin kunstneriske praksis blandt andet med den beroligende kontakt mellem mennesker og dyr. Siden 1999 har hun udstillet på adskillige gallerier og museer i Europa og USA. Strömbeck er repræsenteret i større offentlige og private samlinger, herunder Moderna Museet og Uppsala Kunstmuseum i Sverige, Swanljung-samlingen i Finland, Statens Kunstfond og Dansk Filminstitut i Danmark.

The Oldest Tree in the World
I udstillingen Consolation viser Lisa Strömbeck det helt nye videoværk The Oldest Tree in the World. Værket afbilder det ældste nulevende træ i verden med et 9550 år gammelt rodsystem. Herudover viser Strömbeck en ny serie sort/hvide fotografier af træer lavet med flydende fotografisk emulsion på tykt papir. Hun arbejder i denne udstilling med, hvordan træer og dyr giver en slags trøst i et samfund, som fjerner sig fra naturen, og hvor mennesker i højere grad bor alene.

Lisa Strömbeck 2017, 20 min in loop
The Oldest Tree in the World as shown at Galleri Image in Århus, Denmark, spring 2018. It’s projected on top of four framed photos The last trees (liquid light photos on heavy paper). The glass of the frames don’t let UV light through, so it bounces of onto the wall beside.

Tekst fra: kunsten.nu artguide for udstillingden ‘Consolation’
Læs også fra kunsten.nu, Lene Baggesgaards anmeldelse af Consolation: Til trøst

Hvor finder det moderne menneske trøst? Det giver den svenske fotograf og videokunstner Lisa Strömbeck sit bud på i udstillingen Consolation, hvor hendes stærke og banale naturkunst skaber et intimt rum, hvor man både finder trøst og afvises til refleksion.

Mere af Lisa Strömbecks værker, udstillinger og praksis på hendes eget site: lisastrombeck.com