Høgsberg har en imponerende international karriere bag sig som kurator og kunstskribent, men er efter 17 år bosat i NYC og Oslo til alt held flyttet til Holbæk sidste år. Foto courtesy Henie Onstad Kunstsenter.

Høgsberg er BA i kunsthistorie fra Columbia University og MA fra the Center for Curatorial Studies, Bard College. Hun boede i 11 år i New York, hvorfra hun har bred erfaring med at arbejde med kuratering og kunstformidling med et særligt fokus på samtidskunst. Mellem 2011 og 2016 var hun chefkurator på det anerkendte museum Henie Onstad Kunstsenter (HO) i Oslo. Som en del af ledelsen havde hun ansvar for det kunstfaglige program samt en kunstsamling på 4000 værker. På HO kuraterede hun soloudstillinger med bl.a. Torbjørn Rødland, Lea Porsager, Yayoi Kusama, og Omer Fast, samt researchprojekter med internationale kunstnere herunder Myths of the Marble (2017).

I 2016 blev hun sammen med kurator Heidi Ballet udvalgt blandt en række internationale kuratorteams til at konceptualisere biennalen LIAF (Loften International Art Festival). Deres 2017 version af LIAF tematiserede fremtidstænkning med en række nyproducerede performance-, lyd- og videoværker og et omfattende program med fordrag og kunstnersamtaler i Henningsvær, Lofoten. I den forbindelse fik Høgsberg smag for at arbejde i det offentlige rum, og skabe kunstoplevelser for lokalbefolkningen i deres nærmiljø.

Holbæk Art har fornylig haft fornøjelsen at kunne annoncere, at Milena Høgsberg er tiltrådt som ny kurator med henblik på at tilføje seks nye værker, når Holbæk Art løber af stablen igen i 2020.
Se også Holbæk Art på facebook.