kl. 20:00 – 21:30

Anna Walther (f. 1990) er uddannet fra Fyns Kunstakademi og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm i 2017. Hendes praksis spænder over en række medier som skulptur, installation, tekst og maleri i et udvidet felt. I sit arbejde udforsker hun ejerskab, klimaforandringer, forbrugerisme, skadelige kropsnormer og forholdet mellem privat og offentligt.

Storytelling spiller en vigtig rolle i Walthers værk, der væver en mangfoldighed af karakterer sammen lånt fra både popkultur og mytologi. Det hele foregår i et eklektisk univers. Gennem en perlerække af associationer samler hun en mangfoldighed af karakterer, figurer og metaforer for at diskutere emner lige fra håndtaskens rolle i kvindens frigørelse til glamouriseringen af den nordiske kultur.

Ved hjælp af objekter med ladet æstetik, forbundet med ideer om femininitet eller maskulinitet, seksualisering eller uskyld, søger hun at udfordre, hvordan og hvorfor sådanne kategorier er til stede blandt os og parallellerne mellem objektivering af den menneskelige krop og koloniseringen af naturen.

I 2022 modtog hun den prestigefyldte talentpris Carl Nielsen og og Anne Marie Carl Nielsens Talentpris for hendes skulpturelle virke, og er medlem af Dansk billedhuggersamfund og Billedkunstnernes forbund.

Room Reader, 2022 Sharp Projects, Photo credit: Bjarke Johansen

Coverbillede: Anna Walther, Jeg finder selv ud, 2022, Kunsthal Nord, Photo credit: Jesper Olsen