Rikke Benborg er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2006 og har en BA Honours i Fine Arta fra Middlesex University, 1999.
Rikke har koncentreret sit kunstneriske virke omkring video og animation, men har også arbejdet med fotografi, broderi og musik. Hendes værker fører med en konsekvent, poetisk æstetik beskueren ind i grænselandet mellem drøm og virkelighed.
Hun har udstillet på bl.a. KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, Bureau Publik, Nikolaj Kunsthal, Rønnebæksholm, Space of Drawings, Århus kunstbygning, Overgaden, Den Frie Udstillingsbygning og Randers Kunstmuseum samt i Skotland, Serbien, Tyskland, Los Angeles, Mexico City og New York.