Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006. Bor og arbejder i København. Beskæftiger sig med olie- og akrylmaleri.

Med forskellige tegne- og malerteknikker maner Mie Mørkeberg rum frem i sine billeder – både i bogstavelig og overført forstand. De konkrete rum, hun maler, er oftest tomme på den faretruende måde. De emmer af noget ensomt afventende, og tankerne ledes hen på stemningsfortættede skrækfilm af den slags, der får gåsehuden frem ved hjælp af få, ofte underspillede effekter.

I ellers velkendte omgivelser – stuer, balsale, banegårde, køkkener, soveværelser og dukkehuse – lurer ulykkerne og det dæmoniske lige rundt om hjørnet. Og netop derfor er Mørkebergs motiver uhyggelige. Fordi de lurende og uhåndgribelige katastrofer rumler i det, der burde være ufarligt, velkendt og trygt.

– fra kunsten.nu Ugens kunstner – Mie Mørkeberg

Mie Mørkeberg maler en psykologisk og subjektiv oplevelse af rum, hvis interiør og eksteriør danner billedets struktur. Her er mennesket på en gang fraværende samt indirekte til stede i de ting, der tilhører og omgiver os.
Til indgangspartiet i den nye FN-bygning i Nordhavnen, København, fandt hun via et stedsspecifikt udgangspunkt på en monumental situation malet op på et 3 x 7 meter stort lærred. Bundet sammen ved hjælp af tandhjul, gevind og håndtag er søjler opbygget af bøger og andre objekter, som normalt ikke har noget at gøre med en søjlegang.
Maleriet er det første man ser ved sin ankomst i bygningen, og det sidste man ser, når man forlader den. På den måde afspejler maleriet sin placering i FN byen som et sted, hvor folk fra en stor historieskrivende maskine iler til og fra kontorlandskaber. Her skal mange håndtag drejes i et kompliceret arbejde af befolkningsgrupper, der skal mødes. Men søjlerne holder det hele sammen, så man kan se målet for enden, der lysende og strålende signalerer et optimistisk syn på den fremtid vi går i møde.

– fra Galleri Tom Christoffersen

Se flere af Mie Mørkebergs værker på hendes eget site: miemoerkeberg.dk