Eske Kath undersøger den fundamentale usikkerhed, der er blevet en grundlæggende betingelse for vores tid, hvor menneskeskabte teknologier radikalt ændrer klima og landskaber – såvel som vores forståelse for vores forhold til naturen og hvad det betyder at være menneske. Kath nærmer sig landskabsmaleri på en ny måde. Eske Kath blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 2003. Hans værker findes i Arken Museum for Moderne Kunsts samlinger i Ishøj, AroS i Aarhus og HEART Museum of Contemporary Art i Herning blandt andre.

Eske Kath – Den Fundamentale Usikkerhed / Trapholt
Eske Kath udstiller i 2019 sin første museale soloudstilling på Trapholt.
Under titlen “Den Fundamentale Usikkerhed” udstiller han en række malerier og skulpturer. Kath har de senere år gjort sig bemærket på den danske kunstscene med sine farvestrålende og karakteristiske landskabsmalerier, hvor naturlovene er ophævet og erstattet af snoede horisontlinjer og huse revet op af jorden.
Trapholt Museum – udstilling Eske Kath

Det ambivalente parforhold mellem menneske og natur
Interview med Eske Kath dagen før åbningen på “Den Fundamentale Usikkerhed” på Trapholt, af Josephine Boesen fra kunsten.nu

instagram: Eske Kath (@eskekath)