kl. 20:00 – 21:30

Nicolai Howalt (f. 1970) er en dansk kunstner, hvis fotografiske arbejde spænder over dokumentarisk, konceptuel og installatoriske værker. I sin praksis arbejder han med dualiteter, sammenhænge og temporalitet som centrale aspekter.
I Howalts tidligere værker har dødeligheden været fremherskende, som en del af en igangværende undersøgelse af livet og dets skrøbelighed. Billederne er ofte kendetegnet ved fraværet af et afgørende øjeblik, og fokuserer i stedet på det stille efterspil i situationer uden narrative signaler. Hans arbejde er nu kendetegnet ved en unik materialitet, initieret af kemiske processer, hvor den tidsmæssige følelse af både fotografi og eksistens blotlægges. Howalts arbejde udfordrer grænserne for det fotografiske medie ved at genopfinde traditionelle teknikker. Dette møde mellem kemi, videnskab og kunstnerisk efterforskning kommer til at minde om alkymistisk tradition såvel som en udforskning af skrøbelighed og tilstanden af konstant forandring.
Nicolai Howalt
Læs om højskolens værksted for Aktuelt ->