Jens Thomas Arnfred (født 22. februar 1947 på Frederiksberg) er en dansk arkitekt og debattør, og mangeårig partner i Tegnestuen Vandkunsten, som han var medgrundlægger af. Vandkunsten var blandt kritikerne af modernismens fremmedgørende montagebyggeri og var pionerer inden for tæt-lav-bebyggelser med bedre nærmiljøer og nye boformer, herunder særligt bofællesskaber.

Han har været censor ved Kunstakademiets Arkitektskole 1981, professor i byggnadsplanering ved Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg 1986, professor i bygningskunst ved Kunstakademiets Arkitektskole 1995 og gæsteprofessor i Tuns, Halifax, Canada 1985 samt University of Valparaiso, Chile 2002.

Han optræder i arkitekturdebatten og har bl.a. udarbejdet projekter for fornyelse af Christiania, som han også har været rådgiver for.

Jens Thomas Arnfred forlod i 2015 partnerkredsen i Tegnestuen Vandkunsten og grundlagde Tegnestuen Kanalen i København.

jensthomasarnfred.dk

Hvad vil det sige at være arkitekt for dig?

produceret af arkitektforeningen

“Se nu stråler byen!” – Københavns nye blå fingerplan
produceret af Filip Knaack Kirkegaard

Debat: Den pixelerede uskyld