kl. 14:00 – 18:00

Lokal musikfestival med internationalt udsyn

I den sidste weekend i juli kan man opleve en festival med musik, film og foredrag i Holbæk Kommune med internationale gæster og den Grammy-vindende danske vokalgruppe Theatre of Voices. På festivalen uropføres værket The Tree of Life af Nigel Osborne med syriske oud-spiller Rihab Azar som solist.
2022 Theatre of Voices Festival byder på spændende musikalske programmer i Skt. Nikolaj Kirke og Hørby Kirke, på Hørbygaard Gods og Kunsthøjskolen i Holbæk. Musikken spænder bredt fra barokmusik til nyskrevet kompositioner – og en uropførelse af et værk, skrevet specielt til ensemblet og festivalen.
Festivalen er støtte af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, William Demant Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Weyse Fonden, Korsangernes Fællesråd m.fl.
OBS. Der optages video og billeder ved koncerterne.

Dagens program:

Kl. 14.00: Musikbiograf: Musikken er et monster

Kl. 15.30: Foredrag/koncertintroduktion v. Inspektør Karen Sivebæk Munk fra Vestsjællands Museum

Kl. 16.00: Koncert: The Birds and the Bees – køb billet til koncerten via Billetto her

Musikbiograf: Musikken er et monster

Nyd Pelle Gudmundsen-Holmgreen når han efterligner fuglefløjt i sin kano, giver vores sangskat et arabisk twist med Kronos Kvartetten og vores dirigent Paul Hillier, eller danser breakdance til Stravinskij.
En af de mest markante moderne danske komponister ville have fyldt 90 år 21. november i år. Hans vid og musikalske mod var enestående. Filmskaberen Jytte Rex indfangede meget af hans farverig personlighed og hans tanker om de kreative processer i filmen Musikken er et monster. Når man er gift med musikken risikerer man at blive en dårlig ægtemand, en dårlig far og en dårlig bedstefar… (68 min).
Filmvisningen er gratis, men kræver pladsreservation. Reserver plads via billetto her

Slaver, international handel og musik? Inspektør på Vestsjællands Museum, Karen Sivebæk Munk, fortæller historien om Holbæk Slots Ladegaard, der i dag er kendt som Holbæk Kunsthøjskole. Hun vil fortælle om den rolle stedet har haft, og hvordan der fra 1600-tallet helt op til midten af 1800-tallet blev skabt lokal velstand gennem slavehandel og slavearbejde på de danske plantager i Vestindien. Den internationale handel skabte store rigdomme og endda musikalsk inspiration fra gadehandlere, der solgte tobak, appelsiner og andre nye exotiske varer. Nærmere information  og reserver plads via billetto her

Koncert: The Birds and the Bees

Bierne og blomsterne, gaderåb og sang – afslutningskoncerten for 2022 Theatre of Voices Festival handler om kontrasterne og hvad stemmen kan. Programmet starter i blomstrende grønne omgivelser med lette engelske madrigaler og imitationer af fuglesang, sørger over en nymfes død, tager en bytur på torvedagen og hylder Jomfru Maria før nattens sødt slumrer ind. Alle velkomne til et glas efter koncerten.
Nærmere information og køb af billetter til koncerten her