Hvad er en forfatter? Hvad er en kunstner?

Claus Handberg og Søren Andreasen inviterer til en diskussion om, hvad en forfatter og en kunstner egentlig er for en størrelse. Det vil foregå med udgangspunkt i den franske litteraturkritiker Roland Barthes korte essay fra 1967, Forfatterens Død, og gennem passende eksempler på litteratur, kunst og musik. Faktisk er Barthes essay mest af alt et frihedsmanifest for læseren, idet han mener, at når en forfatter og en kunstner, i alt for høj grad insisterer på at være ophav til en tekst og et værk, da handler teksten og værket først og fremmest om denne figur. På den måde kontrolleres det, som man læser og ser, i en sådan grad, at teksten og værket, kan siges at være realiseret før det rent faktisk er lavet. Man kan med fordel læse Barthes essay på forhånd, men det er ingen forudsætning.

Claus Handberg (1970) er forfatter og musiker. Han har senest udgivet bogen Du var usynlig – det var godt – du var der i 2012 og albummet Du er kun en stjerne i 2016 sammen med billedkunstneren og forfatteren Kaspar Bonnén. Endvidere er Claus del af redaktionen på tidsskriftet Monsieur Antipyrine.

Søren Andreasen
(1964) er billedkunstner og forfatter. Han har senest deltaget på udstillingen TEXT efter Tekst i 2015 og udgivet bogen The Critical Mass of Mediation i 2012/14 sammen med kuratoren og kritikeren Lars Bang Larsen.