Akvarel & Tegning

Kursus B: 18. juni – 1. juli 2023

Fallen birds, Carl Christian

På dette nye sommerkursus skal vi tæt på naturen med tegning og akvarel. Holbæk slots ladegård med dens smukke park og naturen i Odsherred og Holbæk er de perfekte rammer for at arbejde med akvarel og tegning sammen med en række dygtige kunstnere. Du kan tage din tegneteknik og akvarelmaling til et nyt niveau uanset om du aldrig har tegnet eller lavet akvarel før eller har erfaring.

Plantebaseret blækfarve Cecilia Westerberg

Du kommer til at lære nye akvarelteknikker og om at lave feltstudier med en af Danmarks bedste fugle- og naturmalere; Carl Christian Tofte. Vi skal lave workshop med Cecilia Westerberg: ceciliawesterberg.com, der er ekspert i at lave plantefarver til bl.a. akvarel. Og du får et godt grundlag at starte fra med tegneundervisning baseret på sjove og udfordrende øvelser med Nis Rømer. Der vil være god tid til fordybelse i egne projekter i atelieret. Du får løbende sparring på dine arbejder og vi henter inspiration fra kunstneres brug af akvarel i kunsthistorien og samtidens kunst.

Vi skal besøge nogle af Odsherreds og Holbæks naturperler for at lave studier, skitser og fotos i felten, som vi siden arbejder videre på i atelieret. Vi samler planter til senere studier, sanker og sørger naturligvis for god forplejning undervejs.

Med dig hjem får du en ny måde at se verden på og adgang til hvad der kan blive en livslang kunstpassion. Det kræver ikke stort atelier og megen plads, men kan tages med i lommen overalt. Kurset; Akvarel og tegning gør dig klogere på naturen, dig selv og den verden vi lever i.

Medbring gerne: Akvarelfarver og pensler, blyanter i forskellige hårdhed. Akvarelpapir, skitsebog, kamera eller mobilkamera. Feltstol eller siddeunderlag. Hat eller kasket til solskygge. Lette vandresko/løbesko. Dagsrygsæk, mulepose eller lignende til materialer. Syltetøjsglas til plantefarver. (Alle kunstnermaterialer kan købes i skolens butik når du ankommer.)

Sommerkursus: Akvarel og tegning
Med Carl Christian Tofte, Cecilia Westerberg og Nis Rømer

UNDERVISNINGSPLAN Akvarel og tegning

Søndag den 18. juni
Første møde på værkstedet, vi indretter pladserne

Mandag den 19. juni
Præsentation af kurset og huset. Tegneundervisning og de første akvareløvelser med Nis Rømer

Tirsdag den 20. juni
Tegneundervisning inde og ude, flere akvareløvelser med Nis Rømer.

Onsdag den 21. juni
Akvarel med Carl Christian Tofte. Aften; Croquis

Torsdag den 22. juni
Akvarel med Carl Christian Tofte

Fredag den 23. juni
Ud at tegne, vandre, samle planter og fotografere + frokost i det grønne, med Nis Rømer. Aften; Sankt Hans på Kunsthøjskolen

Lørdag den 24. juni
Undervisning på tværs for hele højskolen om formiddagen

Mandag den 26. juni
Workshop med Cecilia Westerberg om plantefarver

Tirsdag den 27. juni
Ud og tegne, vandre og fotografere i felten med Nis Rømer.

Onsdag den 28 juni
Ud og tegne, vandre og fotografere i felten med Nis Rømer.

Torsdag den 29. juni
Akvarel med Carl Christian Tofte og Nis Rømer: De sidste tips & tricks og billedgennemgang

Fredag den 30. juni
Oprydning og udstillingsopsætning