Tina er udannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1997. Hun har mange års erfaring som praktiserende arkitekt blandt andet som partner i Witraz Arkitekter og har tidligere været næstformand i Akademisk Arkitektforening.

Tina Saaby var stadsarkitekt i København fra 2010-2018. I rollen som stadsarkitekt var hun kommunens rådgiver i arkitektoniske spørgsmål i udviklingen af byens rum og bygninger, planer og strategier.

“Arkitektens rolle er at samtale med alle de forskellige aktører og samle den viden ind, og med den skabe en mærkbar arkitektur og kunstnerisk dimension.”

estatemedia.dk/dk/2020/03/01/tina-saaby-gladsaxes-foerste-stadsarkitekt/
kglakademi.dk/employee/tina-saaby