Mariko Wada er født i Osaka, Japan, og siden 1998 bosat i Danmark. Efter afgang fra Designskolen Kolding i 2006 har hun haft sin base i Aarhus, og arbejdet med keramik i internationale sammenhænge. Hun har modtaget flere priser og legater. I 2017 modtog hun Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.
Mariko Wada udforsker i sin keramik forholdet mellem udtryk og sansning ved hjælp af form, rum og stoflighed udstillet i og til forskellige skalaer. Hendes arbejder har i de seneste år udviklet sig til undersøgelser af skulpturelle udtryksmuligheder i rumintegrerede koncepter, så beskueren inddrages som et oplevende subjekt i en ny etableret rumlig kontekst.
se også marikowada.com