Holbæk Art er et innovativt kunstprojekt, som bringer samtidskunst af høj kvalitet ud til borgerne i byrummet. YOUNG ARTist er en del af Holbæk Art og finder sted i uge 37

Young ARTist 2018: Mennesket og teknologien

Tilmeld skoleklasse eller SFO gruppe i formularen nederst på siden.

video fra Young ARTist 2016:

I uge 33 lægger Holbæk by for tredje gang mur og gavl til den levende og nyskabende kunstbegivenhed Holbæk Art. Formålet er at skabe opmærksomhed og plads til samtidskunst og på denne måde bidrage til at formidle og udvikle kunst i det offentlige rum.
For at sikre det kunstneriske niveau inviterer Holbæk Art skiftende kuratorer til at tegne den kunstneriske profil. I 2018 overtager mag.art. i Litteraturvidenskab og fast kunstkritiker på Weekendavisen, Maria Kjær Themsen ansvaret som kunstnerisk leder af Holbæk Art.

Maria Kjær Themsen udtaler:
“ Jeg synes, det er vildt spændende, at nogen uden for kunstscenen, som personerne bag
Holbæk Art, har startet et projekt som dette. Det er meget visionært med den langsigtede strategi og et team, der ikke bare tænker på at skabe en kunstfestival i fjorten dage, men at det drejer sig om at tilføre byrummet noget, som bevares på længere sigt. Og for mig som kurator er det en sjov opgave at bygge videre på noget, der allerede er sat i søen.”

Det er vores ønske at alle borgere i Holbæk voksne såvel som børn møder kunstnere, værkerne,
og ikke mindst kommer til at se deres by på en ny måde.
Derfor inviterer Holbæk Art i samarbejde med Kunsthøjskolen i Holbæk alle skoler til;
Billedkunstugen Young ARTist for børn og unge
Uge 37, mandag den 10. – fredag den 14. september 2018.
4 uger efter ferniseringen af de nye kunstværker i byens midte.

På denne måde håber vi at kunne bidrage til nogle diskussioner og undervisningsforløb om kunst i det offentlige rum og samtidskunstens betydning for det samfund vi lever i. Young ARTist ugen finder sted på Kunsthøjskolen i Holbæk og er delt op i to aldersgrupper: 6 – 11 år, og 12 – 16 år.

Tema for Young ARTist 2018: Mennesket og teknologien
– Tegn, mal eller byg et maskinmenneske som kan noget andet end du og jeg.

Analoge og digitale medier bliver en mere og mere almindelig del af menneskets dagligdag. Mobiltelefonen er næsten vokset fast på vores hænder, og uden GPS er det svært at finde det nærmeste pizzeria. De nye maskiner giver mange muligheder – som f.eks. at kunne tale med sine venner uanset hvor man er, og når som helst man har lyst til det.
Men de overtager også nogle menneskelige færdigheder, som f.eks. at kunne huske telefonnumre eller at orientere sig i fremmede omgivelser.

I Young Artist ugen vil vi tænke over mulighederne og udfordringerne ved at bruge den nye teknologi – Hvad drømmer vi om at den kan tilføre vores liv.
Teknologi kan gøre os hurtigere, give os bedre hukommelse, men kunne det også være et apparat som understøtter vores følelsesliv?
En lille maskine der fortæller os når vi selv eller vores ven er ked af det?
Et apparat som hjælper med at forstå hvad de voksne virkelig mener, når de taler?
Nye øjne der ser farver som vi ikke vidste fandtes?
En hjerne der kan regne ud hvad der vil ske om to dage?
Eller nogle indopererede chips som kan fjernstyres fra en kæmpe computer!
Lad os se hvad vi kan finde på og lad os snakke om, hvad det er vi gerne vil.
Diskussionen om fremtiden handler også altid om vores nutid.

Det bedste værk fra hver aldersgruppe bliver præmieret med en kulturoplevelse til hele klassen.
Dommerne i år er:
Billedkunstnerne Mette Kit Jensen og Peter Land,
leder af Billedskolen Holbæk Bente Petersen,
mediegrafiker Frederik Jeppesen,
og forstander Michael Nielen

Som præmier uddeler vi:

• en klassetur til J.F. Willumsens Museum i Frederikssund,

• en klassetur til kunsthallen Rønnebæksholm ved Næstved,

Et udvalg af værkerne fra kunstugen Young Artist bliver efterfølgende udstillet på Holbæk Bibliotek.

Vi håber I tager imod tilbuddet og giver flest mulige elever mulighed for at se værkerne i byen og at deltage i konkurrencen for at skabe en ny tilgang til det moderne billedsprog.

Skoleklasser og SFO-grupper, kan tilmeldes i bookingformularen nederst på siden her

Der kan tilmeldes op til 35 elever ad gangen.

Tilmeld skoleklasse eller SFO gruppe i formularen her under.

Efter tilmeldingen bliver der sendt flere informationer til de deltagende klassers lærere.

Se også: holbaekart.dk.
Har I spørgsmål er I velkomne til at skrive til: youngartist@kunsthojskolen.dk