En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Trine Boesen

Trine Boesen (2023) kunstner. maler. underviser kunsthøjskolen. Foto: Frida Gregersen.

Underviser i

Maleri

hjemmeside: trineboesen.com
instagram: @trine_boesen

(Portrætfoto: Frida Gregersen)

Se alle undervisere ->

Uddannelse & Baggrund

Trine Boesen (f. 1972) bor og arbejder i København. Hun har udstillet på museer og gallerier i både ind og udland. B.l.a. i New York, Berlin, Köln Kassel,, New Castle, Napoli, Bolonge, Beijing og Shanghai, Sverige og Norge. Trine Boesen er repræsenteret ved ARoS, Kunsten I Ålborg, Trapholt, Vejle Kunstmuseum samt Ny Carlsberg Fondet, Lundbeck fonden, Statens Kunstfond, Nykredit, m.fl. Trine Boesen har ligeledes udsmykket mange steder bl.a. Vestre Landsret, Fields og Lærestandens Brandforsikring.

Maleriet i det udvidede felt
Trine Boesen arbejder i et hybridt univers og er optaget af at skildre de mange kaotiske og visuelt komplekse og ofte grænseløse rum og tilstande vi navigerer i. Trine Boesens malerier en slags indirekte signalement af den epokale visualitet og almene billedkultur, den er rundet af; en billedkultur, hvor billeder er tilgængelige i overflod, og hvor det nærmest er umuligt ikke at blive suget ind i dens malstrøm dagligt.

Trine Boesen arbejder også med det fysiske rum omkring billederne. Hun har ofte åbnet billedrummet ud mod beskueren ved at bruge installationskunstens virkemidler – bla. ved at forlænge deres motiver ud i omgivelserne ved hjælp af illusionistisk vægmaleri eller ved at bygge hele universer op som beskueren kan træde ind i og på den måde udstrække hun værket i tid og arbejder med kroppens sansning .

UDDANNELSE

Girlpower & Boyhood, Forlænget. Sølvberget/Stavanger

Ordinary Fantastic, Galleri Milliken/Stockholm

• 2006

Girlpower & Boyhood, Galleri Talbot Rice. Edinburgh/UK og Kunsthallen Brandts/Odense

Malerhjerne!, Arken, Museum for samtidskunst/Ishøj

•

Fiction@love-ultra new Contemporary Art, Museum for samtidskunst/Beijing og 18 Creative Center/Singapore

• 2005

Danske Drømme, Transit Kunstrum/Stavanger

Wonderland, It’s Beautiful, Kunsthaus Baselland/Basel

Fresh start, Santa Monica Studios/Los Angeles

Freeze, Galleri Argenzia 04/Bologna

UDSMYKNINGER

2023 Udsmykning kanalbyen/ Horsens 2022 Svendborg Bibliotek, Svendborg 2019 Fyns HF/Odense 2016 Vestre Landsret/Viborg, 2016 Lærestandens Brandforsikring/københavn 2011 AVK.DK 2009 Horten/København 2009 Naturgas Fyn 2006 Nykredit/København

UNDERVISNING

2022 Huskunstprojekt Nymarkskolen/Sevendborg 2020 Efterårshold, Holbæk Kunsthøjskole; Huskunstprojekt, Fyns HF/Odense; 2019 Sommerkursus, Holbæk Kunsthøjskole; 2018 Sommerkursus, Holbæk Kunsthøjskole, Forårshold, Holbæk Kunsthøjskole; 2016 Huskunstprojekt, Billund Kulturskole; 2014 Huskunstprojekt, Trapholt/Kolding.

LEGATER

2020 Statens Kunstfond 2019 Statens Kunstfond 2018 Statens Kunstfond, Oticon Fonden, 15. Juni fonden, Beckett-fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Grosserer L. F. Foghts Fond, Toyota Fonden, Knud Højgaard fond; 2017 Statens Kunstfond 2014 Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet; 2013 Statens Kunstfond, Beckett-Fonden, Aage og Yelva Nimbs Fond; 2011 Statens Kunstfond; 2009 Fond af 1973 (Hæderslegat); 2007 Statens Kunstfond; 2006 Statens Kunstfond, Hielmstierne Rosenkronerske stiftelse; 2005 Statens Kunstfond, Ragnvald & Ida Blix fond.

SAMLINGER

Stadtmuseum Düsseldorf, Trapholt, AROS, Kunsten i Aalborg, Vejle Kunstmuseum, Statens Kunstfond, Ny Carlsberg Fonden, Lundbeckfonden, Nykredit, Kastrupgårdsamlingen , Frederick R. Weisman Art Foundation, Michael Nachman collection, Melva Bucksbaum and Raymond Learsy collection, Saxobank, Novo Nordisk, Rockwool Fonden.

PUBLIKATIONER (udvalgte)

Berørt – Dansk kunst i det nye årtusinde, Maria Kjær Themsen, Strandberg Publishing a/s, 2020. Into Dimension, Trine Ross. Udgivet af Viborg Kunsthal & Rønnebæksholm. 2019. Dansk kunst i 10´erne – 40 kustnerportrætter. Lisbeth Bonde. Udgivet af Gyldendal 2017.
Bybilleder. Bente Scavenius og Bo Tao Michaëlis. Udgivet af Strandberg Publishing 2016. From Surface to Space. Anne Ring Petersen og Anna Krogh, Udgivet af Trine Boesen 2015. 1000 timer – hvad er talent? Udgivet af Trapholt 2014. Til Vægs. Udgivet af Kunsthal Charlottenborg 2009.