En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Thit Ringbøl Bitsch

Thit Ringbøl Bitsch tegneserieskaber illustrator og kunstner underviser på Kunsthøjskolen i Holbæk

Underviser i

Tegneserier, Tegning

hjemmeside: thitbitsch.mystrikingly.com
instagram: @thitbitsch
linkedin.com: dk.linkedin.com/in/thit-ringbøl-bitsch

Se alle undervisere ->
Thit Ringbøl Bitsch

Uddannelse & Baggrund

Thit Bitsch er en dansk tegneserietegner. Hun er uddannet fra Animationsskolen i Viborg og graduerede fra skolens tegneserie linje “Graphic storytelling” sommeren 2021.

Hendes tegneserie Den lille djævel (2022 Cobolt), der handler om forfatteren Alexandre Dumas’ tidlige år, er nomineret til adskillige priser, bla. Ping Prisen ‘Bedste danske debut’ 2023 , og hun er nu i gang med at lave opfølgeren.

I sommeren 2023 drog hun på en sponsoreret ekspedition, blandt andet støttet af “The Word Explores Collective” og drog med et par venner ud for at padle igennem verdens længste fjord, Sognefjorden, og lave en grafisk roman om det.

Thit siger om sin praksis:

Den metode jeg bruger er en slags tegneserie method acting. Da jeg lavede første bind af “Den lille djævel” var det vigtigt for mig at tage på research ture til Frankrig for at mærke på egen krop hvordan karaktererne jeg skriver om har levet.
Der er en karakter i bogen som klatrede op ad et bjerg med en hel hær for at slå en fjende på toppen. Så jeg tog på klatretur med nogle af mine franske venner og det affødte så en ny interesse i mig.

Sideløbende med at færdiggøre anden del af “Den lille djævel” arbejder Thit på et projekt om koreansk kultur med Nationalmuseet. På den måde er eventyr, natur og tegneserier tæt flettet sammen for Thit. Hendes mål med mediet er at forbinde sig med verden og lave et produkt der kan brede læserens opmærksomhed ud så den kan favne verden på en kærlig og nysgerrig måde.