En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Uddannelse & Baggrund

Nanna Gro Henningsen er billedkunstner, BA. i Kunsthistorie og Cand. mag. i Moderne kultur.
Hun arbejder med installation, video, digital grafik og tekst. Hendes kunstneriske optik er montagen, hvor hun arbejder med en blanding af fundet og nyproduceret materiale i video eller som større scenografiske installationer. Værkerne skaber nye og åbne læsninger og sammenbrud af allerede kendte kulturhistoriske, politiske og civilisatoriske forestillinger, hvor det visuelle udtryk bliver katalysator for brud i læsningerne. Hun arbejder kontekstuelt og producerer videoer, fotografisk materiale og tekster, der i dialog med fysiske og rumlige objekter danner en scenografi, som betragteren indgår i igennem sine læsninger og interaktion i rummet. Hun er optaget af historiebegrebets forandringer og de nedbrud og vitaliseringer, der skrives frem i Walter Benjamin, Michel Foucault, Donna Haraway og Rosi Braidottis forståelser af historie og tid, hvor brudflader, hændelser og spring er langt mere afgørende end en lineær forestilling om historien. Hun har bl.a. udstillet på Charlottenborg, Den Frie Udstillingsbygning, Overgaden – Institut for Samtidskunst, Kunsthal Århus og Kunstcenteret Silkeborg Bad. Internationalt har hun udstillet i Sverige, Tyskland, Island, Litauen og USA. Nanna Gro Henningsen har deuden studeret kunsthistorie og moderne kultur, herunder auditiv kultur, på Københavns Universitet. Hun har undervist i kunsthistorie, kunst- og arkitekturteori fra 2012-2019 på Det Jyske Kunstakademi og Århus Arkitektskole. Siden 2017 har hun samarbejdet med komponisten Jakob Draminsky Højmark i produktion af lyd og videoinstallationer.

UDVALGTE UDSTILLINGER

• 2021

I et ufuldendt øjeblik, falder spurvens tid sammen med min. Tale-performance. Pythias Stemmer. KBH

• 2021

Me Make House; Laboratorium for glemsel. Installation og video. NU Galleri. Næstved.

• 2020

To The Lighthouse. Grafisk arbejde. Billboard Istanbul. Tyrkiet.

• 2020

Office of Emergency; Vox Pythia. Videomontage. KBH.

• 2020

Gul Festival; Vox Pythia. Performance. Country Town, Dybe. Vestjylland.

• 2020

Vox Pythia. Videoværk. Online kunstfestivalen Pythias’ Journals.

• 2019

De hjemvendte. Video- og lydinstallation m. komponist Jakob Draminsky.

• 2019

Solidaritetssalonen; Begærsmakiner. Grafisk arbejde. Rønnebæksholm.

• 2018

Ånd. Magi. Grafisk arbejde. Hygum kunstmuseum.

• 2017

Værelse 101. Disciplin. Grafisk arbejde. Vesterbrogade KBH.

• 2017

Europati. Felix Europa; A European Afternoon. Video og lydinstallation. Silkeborg Bad.

• 2017

Beers 5; The Fountain Child. Installation. Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon. KBH

• 2016

Mastering the Art of Contemporary Art. Grafik og Performance lecture. Kunsthal Århus.

• 2016

100 Kvinder på Kro; Venus, Venus & Venus. Collage. Huset for Kunst og Design. Holstebro.

• 2015

Bedlam; Twisted Gaze of Madness. Ny Kastet. Thisted.

• 2014

Reflex; Observatorium for umiddelbart ubetydelige hændelser. Installation. Reflex. Dragør.

• 2013

Go Country & Western; Ms. Hipshot & Yakaboy. Grafiske arbejder. Hygum Kunstmuseum.

• 2011

Bedlam; Twisted Gaze of Madness. Installation KKKC Klaipeda, Litauen.

• 2010

Bedlam; Twisted Gaze of Madness. Installation. Den Frie Udstillingsbygning.

• 2009

Fri Porto; Leksikon. Grafiske arbejder. Den Frie Udstillingsbygning.

• 2008

Periskop – periferi. Installation. På 036. Projektrum for arkitektur og kunst. KBH

• 2006

15/1 (3). Stafetudstilling. Installation. Overgaden – Inst. for samtidskunst. Kbh.

• 2004

En fisker brænder bål i byens gader. Vægobjekt. Hygum Kunstmuseum.

• 2003

Women 2003; Public-Private. Billboardprojekt. Fotomontage. KBH

• 2002

CAMP, Hornafjördu; The Hornafjördur Statement. Installation. Hornafjördur. Island.

• 2002

Tales of Tiree. Tekstværk. Gallery GUK, Selfoss, Island. Hannover,Tyskland, Lejre, DK.

Still Leben. Installation. Window Space, Peder Skramsgade. KBH

• 2001

CAMP, Lejre; Vinden er mit hus I & II. 2 Installation i offentligt rum. Lejre.

• 2001

De gik den vej; Stilheden Onsdag Formiddag. Installation. North-udstillingssted. KBH

Laboratorium for menneskelige egenskaber. Installation. Overgaden. KBH

Efterårsudstillingen; Liebe Hannah. Installation. Charlottenborg. KBH

REPRÆSENTERET

• 2010

Statens Kunstfond. “Twisted Gaze of Madness” fra Den Frie Udstillingsbygning.

• 2004

Hygum Kunstmuseum. Værket “En fisker brænder bål i byens gader”.

• 2002

The Living Art Museum, Reykjavik, Iceland. “The Hornafjördur Statement”.

UDDANNELSE

• 2017

Cand.mag. Moderne kultur. Københavns Universitet Amager.

• 2000

BA. Kunsthistorie. Københavns Universitet Amager.

ANDET ARBEJDE

• 2012 – 2019

Ekstern lektor i kunsthistorie og kunstteori på Det Jyske Kunstakademi og Århus Arkitektskole

BIBLIOGRAFI

• 2013

På den ene side og på den anden side. Udgivelse til Entropia. Den Frie. Artiklen: Stilhedens Hav.

• 2011

Kaffebord. Tværfaglige samtaler. Den Frie Udstillingsbygning.

• 2010

Bedlam – Normalitet og andre tvangstanker. Udstillingskatalog. Den Frie Udstillingsbygning.

• 2009

SOUP – Forlaget Vandkunsten. Interview/samtale m. deltagerne i SOUP projektet.

• 2006

Nybrud – dansk kunst i 1990erne. Rune Gade, Camilla Jalving. Aschehoug Dansk Forlag.

• 2003

Women. Red. Hanne Lise Thomsen. Informations forlag. København.

• 2002

CAMP, Lejre. CAMP. Red. Hanne Godtfeldt og John Krogh. Informations forlag.

• 2000

Dialogprojekt. NORTH-udstillingssted / Forlaget Basilisk.