En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Uddannelse & Baggrund

Nanna Gro Henningsen BA. Kunsthistorie, Cand. mag. Moderne kultur.
Er en dansk billedkunstner som arbejder med fotografi, rumlige installationer, video og tekst. Hendes kunstneriske optik er fragmentets og narrationens – fragmentet som et grammatisk element eller en visuel/materiel/sproglig rest, der indsættes i montager af fragmenter og nyproduceret materiale, der udfoldes som større scenografiske installationer. Hensigten er at skabe nye og åbne læsninger og sammenbrud af allerede kendte kulturhistoriske, politiske og civilisatoriske forestillinger, hvor det visuelle udtryk bliver katalysator for brud i læsningerne. Hun arbejder ofte stedspecifikt og producerer videoer, fotografisk materiale og tekster, der i dialog med fysiske og rumlige objekter danner en scenografi, som betragteren indgår i igennem sine læsninger og interaktion i rummet. Hun er optaget af historiebegrebets forandringer og de nedbrud og vitaliseringer, der skrives frem i Walter Benjamin, Aby Warburg, Michel Foucault og Gilles Deleuzes forståelser af historie og tid, hvor brudflader, hændelser og spring er langt mere afgørende end en lineær forestilling om historien. Hun har bl.a. udstillet på Charlottenborg, Den Frie Udstillingsbygning, Overgaden – Institut for Samtidskunst, Kunsthal Århus og Kunstcenteret Silkeborg Bad. Internationalt har hun udstillet i Sverige, Tyskland, Island, Litauen og USA. Nanna Gro Henningsen har deuden studeret kunsthistorie og moderne kultur, herunder auditiv kultur, på Københavns Universitet og underviser aktuelt i Kunsthistorie og teori på Det Jyske Kunstakademi. I sit seneste værk “A European Afternoon” fra 2017 har hun samarbejdet med komponisten Jakob Draminsky Højmark i udviklingen af en lyd og videoinstallation.

UDVALGTE UDSTILLINGER
2017 A European Afternoon. Video og lyd installation. Silkeborg Bad.
2017 100 kvinder på kro. Installation. Carlsberg Byens Galleri & Kunstsalon. KBH
2016 Mastering the Art of Contemporary Art. Video projekt m. Esmeralda Kosmatopoulos. Kunsthal Århus.
2016 Beers 5 – 100 Kvinder på Kro. Collage. Huset for Kunst og Design. Holstebro.
2015 Documents Greenham Common Women’s Peace Camp. Performance talk. Interference Archive. N.Y.
2015 Twisted Gaze of Madness, installation/video. Bedlam. Ny Kastet. Thisted.
2014 Vi tager intet ansvar. Udstillingstedet Q. København.
2014 Observatorium for umiddelbart ubetydelige hændelser. Installation, video. Reflex. Dragør.
2013 Beers 4. Grafik. Byens Kro. København.
2013 Go Country & Western. Grafiske arbejder. Hygum Kunstmuseum.
2012 Beers 3. Byens Kro. Collage. København.
2011 Twisted Gaze of Madness. Bedlam. Installation/video. KKKC Klaipeda, Litauen.
2010 Twisted Gaze of Madness, på Bedlam. Installation/video. Den Frie udstillingsbygning.
2010 Der er jo en masse i forvejen. Installation. Æglageret. Holbæk.
2009 Fri Porto. Leksikon. Grafisk arbejde. Den Frie Udstillingsbygning.
2008 Periskop – periferi. Installation. På 036. Projektrum for arkitektur og kunst. Sølvgade. København.
2006 15/1 (3). Stafetudstilling/15 kunstnere. Installation. Overgaden – Inst. for samtidskunst. Kbh.
2004 En fisker brænder bål i byens gader. Vægobjektet. Hygum Kunstmuseum.
2003 Women 2003. Billboardprojekt. Fotomontage vist på Billboard. København.
2002 CAMP, Hornafjördu The Hornafjördur Statement. Installation. Hornafjördur. Island.
2002 Tales of Tiree. Tekstværk. Gallery GUK, Selfoss, Island. Hannover, Tyskland, Lejre, DK.
2001 Still Leben. Installation. Window Space, Peder Skramsgade. København.
2001 CAMP, Lejre. Vinden er mit hus I & II. 2 Installationer i offentligt rum. Lejre.
2001 De gik den vej.; Stilheden Onsdag Formiddag. Installation. North-udstillingssted. København.
2000 Laboratorium for menneskelige egenskaber. Installation, Overgaden. København.
2000 Liebe Hannah. Installation. Efterårsudstillingen, Charlottenborg. København.
2000 Picture This. Fotoarbejder: Puttgarten Girl og Venice Girls. North-udstillingssted. København.
1999 Tankens sted. Installation. Dialog-projekt m. Grete Dalum-Tilds. North-udstillingssted. København.
Legater, støtte og residencies
2016 Arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
2015 Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg. Rejse til N.Y.
2014 Arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
2010 Henry Heerups Legat.
2010 Statens Kunstråds Billedkunstudvalg. Produktion af “Twisted Gaze of Madness”.
2002 Residency. Art Omi, State of New York. Tildelt af CDB.
2001 Arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
1999 2-årigt igangsætningsstipendie fra Statens Kunstfond.
1999 Akademirådets støtte til yngre kunstneres udstillingsvirksomhed.
Repræsenteret:
2010 Statens Kunstfond. “Twisted Gaze of Madness” fra Den Frie Udstillingsbygning.
2004 Hygum Kunstmuseum. Værket “En fisker brænder bål i byens gader”.
2002 The Living Art Museum, Reykjavik, Iceland. “The Hornafjördur Statement”.
Uddannelse
2017 Cand.mag. Moderne kultur. Københavns Universitet Amager.
2000 BA. Kunsthistorie. Københavns Universitet Amager.
Andet kunstnerisk arbejde:
2012- Ekstern lektor i kunsthistorie og kunstteori på Det Jyske Kustakademi og Århus Arkitektskole
Bibliografi:
2013 På den ene side og på den anden side. Udgivelse til Entropia. Den Frie. Artiklen: Stilhedens Hav.
2011 Kaffebord. Tværfaglige samtaler. Den Frie Udstillingsbygning.
2010 Bedlam – Normalitet og andre tvangstanker. Udstillingskatalog. Den Frie Udstillingsbygning.
2009. SOUP – Forlaget Vandkunsten. Interview/samtale m. deltagerne i SOUP projektet.
2006 Nybrud – dansk kunst i 1990erne. Rune Gade, Camilla Jalving. Aschehoug Dansk Forlag.
2003 Women. Red. Hanne Lise Thomsen. Informations forlag. København.
2002. CAMP, Lejre. CAMP. Red. Hanne Godtfeldt og John Krogh. Informations forlag.
2000 Dialogprojekt. NORTH-udstillingssted / Forlaget Basilisk