Installation

Eftermiddagsfag, Fag i 2. periode ( 22. feb. – 10. april )

I skal udvikle og bygge jeres egne store rumlige projekter både i Kunsthøjskolens største rum Laden (40 x 10 meter), og i nogle af de andre fantastiske indendørs og udendørs rum på Kunsthøjskolen. For at nå dertil, skal I øve jer med at udtrykke idéer til installationer som tegninger, collager eller modeller. Første opgave I får, er at lave en skala model, i enten størrelsesforholdet 1:12, 1:20 eller det der er mest praktisk for jeres projekt. For at forstå installationskunsts korte historie men stålende rækkevidde, vil vi gennemgå tekster af installationskunstnere, samt andre relevante tekster om moderne kunst, som vi diskuterer i klassen.

Installationer er kombinationer af flere genstande og effekter i et rum, hvor objekterne står i forhold til hinanden og deres omgivelser. Alle elementer i installationen ses som et samlet udtryk. Installationer er ofte af midlertidig karakter, hvad enten de vises i eller udenfor gallerier eller museer. Karakteren af installationer inviterer beskueren til fysisk komme ind i arbejdet, bruge alle sanser og til at udforske forskellige betydninger. Installationer forudsætter beskuerens fysiske tilstedeværelse i værket.

Kunsthistorisk er Installation en hybridform der dukkede op i 70’erne, og hvis rødder kan spores tilbage til Dadaismen og Surrealismen, Arte Povera og Fluxus frem til 1960’erne, med Happenings, Performances, Environments og Assemblages. Idag er bl.a. Banksy, Olafur Eliasson og Ai Wei Wei nogle af de kunstnere der laver installationer. Normalt i kunsthistorie henviser kategorierne fotografi, tegning og maleri til de værktøjer eller materialer, hvori kunstværket er lavet. I modsætning til det, anvendes der i ​​Installation en ekstrem spændvidde af materialer, der derfor ikke kan beskrives via sit materialebrug.

Læs om værkstedet for Installation / Rum