Historie

Kunsthøjskolen i Holbæk er den første af sin art i Danmark. Ideen til skolens oprettelse kom under et ophold i San Cataldo i Italien, hvor den danske billedhugger Ulrika Marseen i begyndelsen af 1960erne begyndte at spekulere over, hvorfor ingen dansk folkehøjskole havde praktiske kunstneriske fag på programmet. Hun fik flere sat i gang med at undre sig og som resultat af fælles anstrengelser blev Holbæk Slots Ladegaard, der med sin historie kan føres tilbage til omkring år 1200, hjemsted for Kunsthøjskolen i Holbæk i 1963. Den nuværende hovedbygning er dog med visse væsentlige ændringer opført i slutningen af 1700-tallet.

Med et bygningsareal på ca. 8.800 m2 danner skolen rammen om værksteder, studielokaler og beboelse for elever og lærere. Skolen har siden sin begyndelse været bevist om, at et ordenligt læringsmiljø kun består i en atmosfære af frihed og respekt for forskellighed. Derfor har skolen også altid indbudt gæstelærere, der med deres ideer og personligheder bidrager til dette.