Mads Bjørn Hansen (f.1970) arkitekt MAA og indehaver af den Svendborg- baserede tegnestue Praksis Arkitekter, der står bag en række præmierede bygninger og renoveringsprojekter. Mads tog afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1998 og ved Accademia Italiana de Design i Firenze 1990. Han har tidligere været ansat hos Peter Zumthor, Lundgaard & Tranberg, Henning Larsens Tegnestue og hos JJW. Mads er medlem af Akademiraadets Jury, Kunstnersamfundet og Danske Ark. Fagdommer i arkitektkonkurrencer under Akademisk Arkitektforening. Censor på Kunstakademiets Arkitektskole.
Om de kvaliteter han efterspørger hos nyuddannede arkitekter siger han:
“Jeg synes, det primære er, at de har noget på hjerte. Og at de er stærke som formgivere. De skal have opbygget en fornemmelse for formgivning, proportionering og en evne til at træffe æstetiske valg. At sætte sig ind i stof, i en opgave, i et sted. At de er nysgerrige og tør tage ansvar. Alt det andet – tidsplaner, projektering, jura – det kan de samle op efterhånden.”