I Grafisk Design har eleverne arbejdet med grafisk design og visuel kommunikation i mange forskellige afskygninger, samt arbejdet på nogle af de visuelle elementer, der er med til at definere og kommunikere i vores hverdag. Kurset har lagt vægt på den praktiske del af grafisk design. Igennem en række stillede opgaver er det blevet eksperimenteret, produceret og udforsket inde for det brede visuelle felt, som grafisk design repræsenterer.
I den afsluttende opgave, og i de værker som kunne ses på udstillingen, har eleverne på Grafisk arbejdet med begrebet Forandring. Ordet forandring bliver brugt i mange forskellige sammenhænge og kan både beskrive noget fysisk og visuelt, som en celleforandring eller skift i årstider, men kan også beskrive en bevægelse eller et samfundsmæssigt, politisk, mentalt eller kulturelt skifte.
Termen forandring beskriver en proces. En proces, hvor noget skifter fra at være noget, til at være noget andet – at noget eller nogen får en anden form, karakter, egenskab el.lign. og evt. noget der står i modsætning til hvad der normalt eller sædvanligvis er tilfældet.
Med udgangspunkt i begrebet forandring har eleverne udviklet et stykke grafisk designarbejde. Temaet er blevet frit fortolket og det har været op det den enkelte elev, hvilken grafisk retning og form opgaven er blevet løst i. De færdige resultater byder både på plakater, visuelle identiteter, skrifttyper, bøger, zines og meget andet.
Jeppe Pendrup Jørgensen, underviser i Grafisk Design, Efterår 2016
Hvad sker der, når man giver eleverne på både Grafisk Design og Maleri samme udgangspunkt?
Det skete i 2. periode på det lange efterårskursus, da Melou Vanggaard og Jeppe Pendrup, underviserne på hhv. både Maleri og Grafisk Design, begge havde stillet deres elever til opgave, at lave et værk med udgangspunkt i temaet “Politik”.
På Grafisk Design skulle eleverne fremstille et “zine” med et selvvalgt politisk tema. Et zine er en lille udgave af et magasin, en slags lille bog, med indehold af enten personlig, politisk eller social karakter. Eleverne på Maleri skulle hver især skabe et værk, hvor motivet på den ene eller anden måde var politisk drevet.
Efter en uges arbejde på værkstederne, mødtes de to hold til en aften med fælles kritik og gennemgang af værkerne med en efterfølgende udstilling.
Som grafisk designer arbejder man konstant med at komponere billeder. I stedet for farver og pensler har man overskrifter, tekstklummer, billeder, streger, grafik, den hvide flade. Og i stedet for lærred har man et bogomslag, en side et magasin, coveret til en cd, regnskabet i en årsberetning, et visitkort, væggen i et mødelokale. Se nogle eksempler fra kurset “Grafisk Design”
Undervisere Lisbeth Søgård-Høyer og Jeanette Hendeliowitz
Se billeder fra resten af udstillingen her: Fernisering efter 2. periode på efterår 2015