En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Uddannelse & Baggrund

Ulla Hvejsel: Er født i 1975, på fødselsanstalten i Århus. Den er lukket nu. Uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i Kbh. Det ligger der stadig. Sidenhen har jeg arbejdet en hel del med både performance, tv-sening, de frie markedskræfter, forældreskab, journalistik, sprog, undervisning, selvbedrag, sygepleje, morsomheder, videoredigering, og nøgne sandheder.

Jeg har vist mit arbejde både lokalt og internationalt, i kunstrum og ikke kunstrum, såvel som i fuldstændig upåagtede lokaler. Jeg arbejder ofte med længerevarende projekter over flere år – hvor jeg arbejder mig igennem et emne i forskellige værker, medier og aspekter.

Som kunstner har jeg blandt andet:
– været medinitiativtager til den kunstnerdrevne tvstation “tv-tv”(2004-06)
– samlet vittigheder fra krigsfilm og sat dem op som teater (2006 – 2009)
– lavet et kunstnerisk kampagne-callcenter for SKAT (2009)
– holdt lange lovtaler for det tavse flertal ( 2009-10)
– skrevet tekster til blandt andet litteraturtidsskiftet Den Blå Port samt til VisaVis
– fået en hvid bjørn, som jeg havde fået på hjernen, ud af hovedet, og talt med den om blandet andet frie tanke, skønheden indefra, ægte pletfrihed og det frie marked. (2009-13).
– udstillet og performet i København, Helsinki, Glasgow, hos SKAT, i Beijing, Liverpool, Århus, Joshua Tree, hos Lett advokater, i Göteborg, Laven, Little Wolf, Wisconsin, Vejle og andre steder.

I øjeblikket tænker jeg mest med røven, i performances, quizzer og en online videobrevkasse med min bare røv som vært. Herudover er jeg en tiendedel af styregruppen bag udstillingsstedet Sydhavn Station.

Og som kunstunderviser har jeg blandt andet:
– Undervist på Akademin Valand i Göteborg (2015/16)
– Været udlånt performancekunstner igennem Statens kunstfonds deponeringsordning – på hhv. Aurehøj Gymnasium og Frederiksberg HF – hvor jeg både lavede workshops og lectureperformances. (2013)
-Afholdt workshops og undervisningsforløb på Århus Kunstakademi, Holbæk Kunsthøjskole, Århus billed- og medieskole, VERA – skole for kunst og design
-Holdt foredrag om egen praksis m.m. på, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi og det Jyske Kunstakademi.