En engageret og levende undervisning kræver dygtige og engagerede undervisere, der med faglig og pædagogisk forståelse kan begejstre og motivere

Alikka Garder Petersen

Underviser i

Keramik

hjemmeside: alikka.dk
instagram: @alikkagarderpetersen

Se alle undervisere ->
Lys og skygge

Uddannelse & Baggrund

Det centrale i mit arbejde er tilgangen til materiale og form.
Jeg er fascineret af materialer: udtryk, muligheder, potentialer og begrænsninger. Formgivningen opstår for mig ud fra den fortsatte og direkte undersøgende proces i leret. kontrast, enkelthed, æstetik, ægthed.

Første gang jeg fik leret i hænderne var det som at komme hjem. Det kunne tilfredsstille/muliggøre arbejdet med og i den 3 dimensionale verden. Største delen af vores verden/hverdag er FORMgivet… med mere eller mindre omtanke. Hvilket hver dag minder os om vigtigheden af formgivning med omhu og omtanke.

Jeg blev færdiguddannet fra Danmarks designskole i 2003 fra glas og keramiklinjen. Siden har jeg arbejdet både med service, belysning og lysobjekter og unika i form af skulpturer.

CV:
Udstillet i ud og indland bl.a. på Biennalen. Lavet værksteds produktion med salg i egen butik, andre museer, livsstilsbutikker, møbelforretninger og kunsthåndværker butikker.
Undervist på Teknisk skole, guldsmede linien, Haslev højskole, aftenskoler og nu instituttet for ædelmetal, STU akademiet, billedskolelære og Designskolen Kolding.
Har modtaget pris og arbejdslegat fra Statens kunstfond, nationalbankens jubilæumsfond, Frimodt-Heineke fonden, GB banken mfl.