På Kunsthøjskolen i Holbæk er køkkenet en vigtig brik i den daglige rutine, og skolens rummelige og inkluderende atmosfære er i høj grad repræsenteret her.”

Kunsthøjskolen i Holbæk økologisk og vegetarisk mad

Om Køkkenet

Køkkenet drives efter klare principper om kvalitet, miljø og økologi, og hvor råvarens kvalitet altid er det vigtigste. Det betyder blandt andet, at køkkenet fortrinsvis indkøber økologisk og anvender årstidens råvarer, der suppleres med råvarer fra skolens eget økologiske gartneri.

Men også holdningen til miljøbelastning vægtes tungt. Varer til køkkenet bringes ud på én gang, hvilket derved sparer energi og miljøet. Der kalkuleres med flere muligheder for råvarernes anvendelse, hvilket betyder, at der er et minimalt madspild, og det organiske køkkenaffald, der uundgåeligt bliver tilbage, tilgår efterfølgende til biobrændsel. Planlægning og omtanke er en grundregel for køkkenet.

Menuen besluttes af køkkenchefen i samarbejde med teamet, og det er vigtigt, at alle her får mulighed for at byde ind med ideer, når menuen skal besluttes. Er du vegetar/veganer/allergiker eller spiser du bare ikke svinekød eller lignede, giver du bare køkkenet besked, så indgår det i køkkenets planlægning. Den atmosfære af æstetik og kvalitet, der omgiver alt i skolens hverdag er også tydelig her, hvor maden og selve serveringen på tallerkenen indgår i en sammenhæng af velsmag og æstetisk finish.

Køkkenteamet består af syv medarbejdere, hvoraf de fire er fastansatte. Det er køkkenchefen Ole Hansgaard Vorms faste princip at inkludere erhvervspraktikanter i teamet, så de får mulighed for at prøve sig selv af i et miljø, hvor der tages særligt hensyn til den enkeltes personlige præferencer.

Kunsthøjskolen i Holbæk økologisk og vegetarisk mad

Gartneriet og parken

Kunsthøjskolen ligger i et grønt område med en stor park med buske, græs og træer. Parken passes af skolens gartnere Peter og Dennis, der også passer skolens økologiske gartneri. Her dyrkes en del af de grøntsager, som køkkenet bruger i det daglige. Som alle der selv har køkkenhave eller drivhus, ved, er der noget helt særligt ved at spise egen høst og avl. Den direkte kontakt med råvarerne, smagen af solens modning og muligheden for at kunne følge med i hele processen på nærmeste hold, giver en stor tilfredsstillelse både for gartnerne, der dyrker dem, og eleverne der nyder dem i de daglige måltider på skolen.

REFOOD mærket er en ordning for virksomheder og organisationer i fødevare- og servicesektoren, som gør en indsats mod madspild og for genanvendelse.Smiley-ordningen har gjort det nemt for forbrugerne at finde dem, der har bedst styr på fødevarereglerne findsmiley.dkDet Økologiske Spisemærke viser, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet, der er økologiske. Spisemærket findes i tre udgaver Kunsthøjskolen I Holbæk har guld mærket, som gives når 90-100% af indkøbte føde- og drikkevarer er økologisk