I vekselvirkning med de nyeste tendenser indenfor kunst, design og arkitektur udvikler vi undervisningen og de sociale rammer konstant.”

Lange kurser

På Kunsthøjskolen har du mulighed for at sammensætte dit forløb. Undervisningen er ikke delt op i linjer, men tilbyder muligheden for at arbejde kunstnerisk i forskelige medier.

Kunsthøjskolen er både for dig, som vil at søge ind på de videregående kunstneriske uddannelser og for dig, som “blot” vil blive klogere på samtidskunstens muligheder og afprøve og udforske de forskellige kunstneriske udtryksformer.

Undervisere & foredragsholdere

Kunsthøjskolens netværk af undervisere består af professionelt udøvende billedkunstnere, forfattere, musikere, arkitekter og designere m.fl. Skiftende gæstelærere og foredragsholdere bidrager til konstant udvikling af et levende og aktivt miljø i kontakt med det aktuelle kunstliv omkring os. I tæt samspil mellem faste lærere og inviterede gæstelærere fra ind- og udland, skabes et dynamisk miljø for læring og udveksling. Kunsthøjskolen inviterer også tidens aktuelle kunstnere til at fortælle om deres praksis og projekter, så vi kan få et indblik i deres arbejde indenfor mange forskellige kunstneriske discipliner.

Højskoleliv

Det sociale i livet på højskolen har en ganske særlig plads. Det virker intenst og overvældende til at begynde med. At tilbringe, hvad der synes som, alle døgnets timer i tæt samvær med mennesker man kun lige har mødt. Tilmed at skulle have et samarbejde til at fungere med daglige gøremål. Men når så hverdagen har fundet sin rytme viser det sig faktisk at det er en helt vidunderlig og yderst udbytterig levevis, at bo, lære, og leve på højskole.

Studietur til Berlin

På de lange kurser tager vi på studietur til Berlin. Du kommer til at se gallerier og museer med den nyeste samtidskunst og de gamle mestre på de store museer. Du kan tage med på arkitektur bustur rundt til Berlins arkitektoniske mesterværker, og blive præsenteret for dele af Berlin du aldrig har set før. Du kan komme til koncert i Philarmonien og høre verdens bedste symfoniorkester, i en arkitektur der giver baghjul til det meste. Eller gå på opdagelse sammen med andre elever i Berlins inspirerende kulturmiljø. Vi laver et program hvor nogle ting er fælles for alle, samt en masse anbefalinger så du selv kan sammensætte turen med de ting, der interesserer dig mest.

Højskoleophold 1+1

Højskoleophold 1+1 på Kunsthøjskolen er et helt særligt kombineret efterårs- og forårssemester, som sammenlagt giver et 10 måneder langt højskoleforløb kun afbrudt af juleferien.

Dette dobbelte semesterkursus er særligt tiltænkt elever, der ønsker at søge ind på en af de nationale eller internationale videregående kunstneriske uddannelser; Kunstakademier, arkitekt- og Designskoler.
Det er vores erfaring, at hele ansøgningsprocessen kan blive udfordrende, hvis man først starter på forårs semestret i januar, og allerede skal aflevere sin portfolio i slutningen af februar.

Med et kombineret Højskoleophold 1+1 har du muligheden for at give dig tid til at fokusere på kunstnerisk fordybelse og udfoldelse, afprøve flere af fagene i Kunsthøjskolens udvalg af fag, og gå i dybden med dit kunstneriske arbejde.
For yderligere information bedes du kontakte kontoret.

Mentorordning og vedledning

Et ophold på Kunsthøjskolen kan give elever kompetencer både på det personlige, sociale og det faglige plan, som kan komme den unge til gode i et videre uddannelsesforløb. Mentorordningen er for unge uden ungdomsuddannelse mellem 17½ og 25 år. For at blive mentorelev skal du kontakte din kommunes UU-center og sammen med din UU-vejleder (Ungdommens Uddannelsesvejledning) udfylde en uddannelsesplan, som skal sendes til højskolen. Aftaler om Mentordning skal ske inden kursus/semesters start. Læs mere om Vejledning og mentorordning på Kunsthøjskolen.