I skolen og gymnasiet er vi blevet fortalt, hvordan vi skal forstå litteraturen. Men regler har det med at bremse den umiddelbare glæde og oplevelse af skriften, som sætter os i forbindelse med hinanden, på tværs af tid og rum.

Litteratur

Litteratur er oplevelsen af sprog. Det kan være i en digtsamling, en novelle eller et skuespil, men det kan også være i en performance, en udstillingstekst, på et skilt, i et menukort eller som ren og skær lyd eller visuelt udtryk.

I skiftende kursusforløb for litteratur prøves der kræfter med nogle af de mange udtryksformer, som litteraturen kan antage. Igennem kunstneriske tilgange til skrivearbejdet, diskussioner af eksisterende værker og egne frembringelser, kan man få et praktisk og teoretisk kendskab til de utallige muligheder, der ligger i sproget som kunstart.

Litteratur-hojskole-1Litteratur-hojskole-F16-2Litteratur-hojskole-F16-1Litteratur-hojskole-2Litteratur-hojskole-F16-3

Digtoplæsning af Sisse Victoria Bjerre

from Kunsthøjskolen i Holbæk on Vimeo.

Skolens værksteder